Inleiding
In de paragraaf financiering wordt het financieringsbeleid besproken. Financiering heeft enerzijds betrekking op het (tijdelijk) uitzetten en aantrekken van financiële middelen uit hoofde van treasury, anderzijds op het verstrekken van geldleningen en garanties uit hoofde van de publieke taak.
In deze paragraaf gaan we in op het risicobeheer en de stand van zaken en ontwikkelingen met betrekking tot onze tijdelijk overtollige middelen. Verder gaan we in op de renteontwikkelingen, liquiditeitsbegroting en financieringsbehoefte. Ook komen de leningen verstrekt uit hoofde van de publieke taak aan bod, gevolgd door de garant- en borgstellingen. Hierbij wordt ook ingegaan op de risicopositie met betrekking tot de leningen en garanties.
Wat is treasury?
Treasury omvat alle activiteiten die gericht zijn op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's.
Treasury omvat alle werkzaamheden gericht op het formuleren van beleid, het aantrekken van eventueel noodzakelijke financiering en het uitzetten van tijdelijk overtollige middelen.
Wat zijn financieringen in het kader van de publieke taak?
Binnen de geldende wet- en regelgeving bepaalt de provincie wat zij onder haar publieke taak verstaat en hoe deze wordt uitgeoefend. Voor de uitoefening van haar publieke taak kan de provincie leningen en garanties tegen bepaalde voorwaarden verstrekken aan een onderneming om hiermee een voor de provincie Drenthe gewenst beleidsdoel te behalen.
Wat willen wij bereiken?
De provincie heeft een behoudend treasurybeleid. Het beleid is gericht op het minimaliseren van financiële risico's en het binnen de geldende (wettelijke) kaders behalen van een zo optimaal mogelijk rendement. Dit kan betekenen dat (potentieel) niet het hoogste rendement wordt behaald.
Het treasurybeleid heeft de volgende doelstellingen:
- het verkrijgen en behouden van duurzame toegang tot financiële markten, tegen de scherpst mogelijke condities, zodat te allen tijde in de behoefte aan financiële middelen kan worden voorzien;
- het minimaliseren van financiële risico’s, zoals liquiditeits-, krediet- rente-, valuta-, koers- en solvabiliteitsrisico’s;
- het opzetten en onderhouden van een goede en efficiënte financiële infrastructuur;
- het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- het optimaliseren van de renteresultaten binnen de geldende wet- en regelgeving en de richtlijnen en limieten van de Nota financiering provincie Drenthe 2024.
Wat zijn onze belangrijkste kaders?
Provinciale Staten geven de kaders voor de uitvoering van het beleid door middel van de Financiële verordening provincie Drenthe 2024, de Nota financiering provincie Drenthe 2024 en de paragraaf financiering in de begroting. Dit alles in overeenstemming met de bepalingen in de Provinciewet, het Besluit begroting en verantwoording (BBV) en de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en onderliggende ministeriële regelingen.
Provinciale Staten worden door middel van de paragraaf financiering in de jaarrekening in staat gesteld haar controlerende taak uit te voeren op het gevoerde beleid, zoals is geregeld in de Provinciewet.
Wat gaan wij daarvoor doen?
Risicobeheersing
Een belangrijk onderdeel van het financieringsbeleid is het beheersen van risico's. Onder risicobeheer wordt verstaan: inzicht krijgen in de omvang van het risico, de gevolgen van dat risico afwegen en indien nodig beheersmaatregelen treffen. Het BBV schrijft voor dat in de paragraaf financiering aandacht geschonken dient te worden aan de kasgeldlimiet, de renterisiconorm, valutarisico's, kredietrisico's, liquiditeitsrisico's en koersrisico's. In de volgende tabel zijn deze onderdelen beschreven, waarbij ook de risico-inschatting en de bijbehorende getroffen beheersmaatregelen worden vermeld.
Risico | Omschrijving risico | Risico inschatting | Beheersmaatregel |
---|---|---|---|
Renterisico kortlopende schulden - kasgeldlimiet | Het renterisico op kortlopende schulden kan aanzienlijk zijn als de provincie een te groot deel van haar financieringsbehoefte met kortlopende leningen invult. Fluctuaties in de korte rente kunnen direct een relatief grote invloed hebben op de rentelasten. De kasgeldlimiet stelt een grens aan de omvang van de kortlopende financiering en is het bedrag dat de provincie maximaal als gemiddelde netto vlottende (kortlopende) schuld per kwartaal mag hebben. Voor provincies is dat 7% van het begrotingstotaal. | Laag | Naar verwachting zal deze limiet niet worden overschreden in 2025. |
Renterisico langlopende schulden - renterisiconorm | Het renterisico op langlopende schulden is het risico dat de rentelasten fors stijgen als nieuw aan te trekken leningen een hogere rente hebben dan de leningen die worden afgelost. Het renterisico op langlopende schulden mag daarom de wettelijke renterisiconorm niet overschrijden. De renterisiconorm bedraagt 20% van het begrotingstotaal. | Zeer laag | Op dit moment heeft de provincie geen langlopende leningen. De renterisiconorm zal ook in 2025 niet worden overschreden. |
Valutarisico | Het risico dat de wisselkoers van vreemde valuta verandert, zodat een vordering, schuld of verplichting, luidende in vreemde valuta, nadelig wijzigt. | Nihil | Valutarisico’s worden uitgesloten. Betalingsverkeer, uitzettingen en financiering vinden alleen plaats in euro's. |
Kredietrisico | Het kredietrisico heeft betrekking op de mogelijkheid dat een derde partij, waarbij uitzettingen uitstaan, verplichtingen niet kan nakomen waardoor de hoofdsom (deels) verloren gaat. | Zeer laag | Het uitzetten van gelden vindt plaats conform de bepalingen in de Wet fido en de onderliggende ministeriële regelingen. De kredietwaardigheid van de tegenpartij wordt gevolgd. De Nederlandse Staat (schatkistbankieren) en haar decentrale overheden (onderling lenen) worden als zeer kredietwaardig beschouwd. |
Intern liquiditeitsrisico | De kans dat er niet aan de financiële verplichtingen kan worden voldaan door een tekort aan liquide middelen. | Laag | Door middel van een liquiditeitsplanning worden de aanwezige liquide middelen afgestemd op de verwachte ontvangsten en uitgaven. |
Koersrisico | Het koersrisico is het risico dat de uitzettingen in waarde verminderen door ongunstige koers- c.q. renteontwikkelingen. | Nihil | - |
Voldoen aan kasgeldlimiet en renterisiconorm
Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet is opgenomen in de Wet fido en stelt een grens aan de omvang van de korte financiering (looptijd < 1 jaar). Korte financiering dient ervoor om tijdelijke liquiditeitstekorten voor de financiering van lopende uitgaven op te vangen. Juist voor korte financiering geldt dat het renterisico aanzienlijk kan zijn, aangezien fluctuaties in de rente bij korte financiering direct een relatief grote invloed kunnen hebben op de rentelasten.
De kasgeldlimiet bedraagt 7% van het begrotingstotaal. Voor 2025 is dat circa € 32 miljoen. De gemiddelde netto vlottende schuld per kwartaal mag de kasgeldlimiet niet structureel overschrijden. Uiterlijk bij de derde overschrijding geldt een meldplicht aan de toezichthouder. Wij verwachten, net als in voorgaande jaren, dat de kasgeldlimiet in 2025 niet zal worden overschreden.
Renterisiconorm
Om het renterisico op de langlopende schuld te beheersen is in de Wet fido de renterisiconorm opgenomen. Renterisico op de langlopende schuld (looptijd > 1 jaar) heeft betrekking op de contractuele renteherzieningen en aflossingen in enig jaar. Het renterisicobedrag is de optelsom van leningen met een renteherziening of een herfinancieringsmoment.
Het doel van de renterisiconorm is het voorkomen van een overmatige afhankelijkheid van het renteniveau in één bepaald jaar. De renterisiconorm bedraagt 20% van het begrotingstotaal en mag niet worden overschreden.
De provincie Drenthe heeft op dit moment geen langlopende geldleningen opgenomen. De renterisiconorm zal in 2025, en naar verwachting ook in de jaren daarna, niet worden overschreden. Dit is in onderstaande tabel weergegeven.
Renterisiconorm (bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Stap | |||||
---|---|---|---|---|---|
(1) | Renteherzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
(2) | Aflossingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
(3) = (1 + 2) | Renterisico | 0 | 0 | 0 | 0 |
(4) | Renterisiconorm | 90.946 | 90.946 | 90.946 | 90.946 |
(5) = (4 > 3) | Ruimte onder renterisiconorm | 90.946 | 90.946 | 90.946 | 90.946 |
Berekening | |||||
(4a) | Begrotingstotaal 2025 | 454.729 | |||
(4b) | Percentage | 20% | |||
(4) = (4a x 4b) | Renterisiconorm van alleen 2025 | 90.946 |
Optimaliseren van rendement
De overtollige liquide middelen die niet voor de uitoefening van de publieke taak ingezet worden, moeten conform de Wet fido aangehouden worden bij het Rijk (verplicht schatkistbankieren). Dit betekent dat de middelen op een rekening-courant bij het ministerie van Financiën worden aangehouden, maar wel ter vrije beschikking van de provincie staan.
Ook mogen leningen worden verstrekt aan openbare lichamen: andere decentrale overheden waarmee geen toezichtsrelatie bestaat (ook genoemd: onderling lenen).
Uitzonderingen op het verplichte schatkistbankieren zijn vastgelegd in de Regeling schatkistbankieren, waaronder middelen aangehouden in het Fonds nazorg gesloten stortplaatsen provincie Drenthe en middelen voor zover deze het zogenaamde drempelbedrag niet te boven gaan. Het drempelbedrag is gelijk aan 2% van het begrotingstotaal.
Uitzettingen van tijdelijke overtollige middelen
In onderstaande tabel is de treasuryportefeuille opgenomen, met de prognose voor 2025, onderverdeeld naar kortlopende en langlopende uitzettingen. De afname van de omvang van de totale portefeuille is het gevolg van uitvoering van beleidsvoornemens. Verderop in deze paragraaf wordt ingegaan wat de ontwikkelingen op de langere termijn zijn en wat dit betekent voor de financieringsbehoefte van de provincie.
Treasuryportefeuille (bedragen x € 1.000) | 30-06-2024 | Prognose 31-12-2025 | |
Kortlopende uitzettingen | 's Rijks schatkist | 147.024 | 15.000 |
---|---|---|---|
Langlopende uitzettingen | Leningen aan decentrale overheden | 20.000 | 0 |
Totaal | 167.024 | 15.000 |
De leningen aan openbare lichamen staan in onderstaande tabel vermeld. Beide leningen worden in 2024 volledig aan ons afgelost.
Naam | Einddatum | Rente | Stand Lening 30-06-2024 | Prognose 31-12-2025 |
---|---|---|---|---|
Openbaar lichaam | ||||
Gemeente Velsen | 16-09-24 | 1,58 | 10.000 | 0 |
Gemeente Amsterdam | 11-12-24 | 1,20 | 10.000 | 0 |
Totaal Openbaar lichaam | 20.000 | |||
Totaal Leningen aan openbare lichamen | 20.000 |
Drempelbedrag
Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft elke dag naar de schatkist te worden overgeboekt. Het drempelbedrag is het maximale bedrag dat we over een heel kwartaal gezien gemiddeld op dagbasis buiten de schatkist mogen aanhouden en is voor de provincie Drenthe 2% van het begrotingstotaal. Voor 2025 is het drempelbedrag circa € 9,1 miljoen (2% van € 455 miljoen). We verwachten net als in voorgaande jaren het drempelbedrag in 2025 niet te overschrijden.
Ontwikkeling rentebaten
Onze begrote rente is gebaseerd op de rentebaten uit de treasuryportefeuille en de uitzettingen uit hoofde van de publieke taak. Omdat de provincie geen financieringen heeft aangetrokken zijn er geen rentelasten. De verwachte rentebaten zijn op de tegoeden in 's Rijks schatkist zijn voorzichtig meegenomen in de lopende begroting 2024 (€ 4 miljoen) en 2025 en 2026 (€ 3 miljoen resp. € 1,5 miljoen).
De liquiditeitsprognose laat zien dat de omvang van de treasuryportefeuille de komende jaren zal afnemen, door uitvoering van beleidsvoornemens. De langlopende uitzettingen hebben een einddatum in 2024, daarom staat de prognose per 31 december 2025 hier op nihil.
Omdat de rentebaten een algemeen dekkingsmiddel vormen op de provinciale begroting, is de begroting gevoelig voor bewegingen in de rentemarkt. Vrijval van de langlopende uitzettingen of aflossing van leningen in het kader van de publieke taak heeft gevolgen voor de begroting voor zover deze niet (opnieuw) worden uitgezet als leningen in het kader van de publieke taak.
Ontwikkeling rentetarieven
Het monetaire beleid van de ECB is gericht op prijsstabiliteit in het eurogebied: een inflatie van 2% op de middellange termijn. Als maatregel tegen de sterk gestegen inflatie heeft de ECB sinds juli 2022 de depositorente in verschillende stappen verhoogd tot 4,00% in september 2023. Per 12 juni 2024 is de eerste verlaging met 25 basispunten tot 3,75% doorgevoerd.
De verwachting dat de ECB in de komende tijd verdere renteverlagingen gaat doorvoeren, die ook doorwerken in de tarieven die de provincie op haar tegoeden ontvangen, maakt dat we de renteontwikkelingen nauwlettend blijven volgen.
Optimaal voorzien in de financieringsbehoefte
Liquiditeitsbegroting
De liquiditeitsbegroting geeft inzicht in de verwachte ontwikkeling van de liquiditeitspositie en financieringsbehoefte in de komende jaren, gebaseerd op de ambities in onze begroting.
In bovenstaand diagram zijn de verwachte ontwikkelingen van de treasuryportefeuille en de uitzettingen in het kader van de publieke taak zichtbaar gemaakt. Hieruit blijkt ook de verwachte gemiddelde financieringsbehoefte voor de komende jaren.
Bij het opstellen van de liquiditeitsbegroting hanteren we de volgende uitgangspunten:
- De basis wordt gevormd door besluiten van Provinciale Staten.
- Uitgezette overtollige liquide middelen (leningen aan openbare lichamen) worden op vervaldatum toegevoegd aan de vrij beschikbare liquiditeiten (schatkistbankieren).
- Voor de leningen in het kader van de publieke taak is een inschatting gemaakt van nog te verstrekken (tranches van) leningen.
- Met betrekking tot de begrote investeringen wordt een inschatting gemaakt van de fasering van de uitgaven. Dit vindt plaats op basis van ervaringen in voorgaande jaren en ontwikkelingen in 2024. Gereserveerde bedragen die nog niet aan specifieke investeringsprojecten zijn toegewezen zijn buiten deze liquiditeitsbegroting gelaten. Hetzelfde geschiedt voor de uitgavenpatronen voor specifieke uitkeringen (SPUKs).
Financieringsbehoefte
Uit het diagram komt naar voren dat op basis van de huidige inzichten en ambities die in deze begroting zijn opgenomen, in 2026 een financieringsbehoefte ontstaat. Deze is lager dan in voorgaande jaren werd begroot. Wij hanteren het principe van totaalfinanciering, waarbij de financieringsbehoefte voor de gehele organisatie wordt bepaald. Hierdoor zijn de rentekosten zo laag mogelijk en wordt de administratieve last beperkt. Dit in tegenstelling tot projectfinanciering, waarbij voor een specifiek, zelfstandig project langetermijnfinanciering wordt aangetrokken. De lagere financieringsbehoefte is voor een groot deel te verklaren door de (verwachte) ontvangst van SPUKs (onder andere voor de aanpak van het landelijk gebied), waarbij we verwachten dat deze (gedeeltelijk) zullen worden ontvangen voordat de uitgaven waarvoor ze bedoeld zijn, zullen worden gedaan.
Maar naarmate we verder vooruit kijken, neemt de onzekerheid in de liquiditeitsprognose toe. Dit wordt veroorzaakt door de timing en omvang van verwachte ontvangsten en uitgaven. Er blijven onzekerheden zoals:
- Omvang en timing van te ontvangen SPUKs. We ontvangen steeds meer geld via SPUKs van het Rijk, waarbij het om forse bedragen gaat en het lastig is in te schatten wanneer deze middelen uitgegeven zullen gaan worden.
- Vervroegde aflossing van verstrekte leningen en latere opnames van verstrekte leningen.
- Omvang en timing van uitgaven voor grondaankopen.
- Nationaal Programma Landelijk Gebied; naast de omvang van de beschikbare Rijksmiddelen is het ook nog onzeker welk deel hiervan voor Drenthe beschikbaar komt. Dit heeft potentieel een groot effect op de liquiditeitspositie dan wel financieringsbehoefte.
- Onderbesteding: begrotingswijzigingen, gerealiseerde rekeningresultaten en budgetoverhevelingen die gedurende het jaar plaatsvinden.
Uitzettingen in het kader van de publieke taak
Naast de uitzettingen in het kader van de treasurytaak heeft de provincie diverse leningen en garanties verstrekt in het kader van de publieke taak. Eerst komen de verstrekte leningen aan bod, daarna worden de garant- en borgstellingen vermeld.
Overige verstrekte leningen | |||||||
De leningen betreffen voornamelijk langlopende, niet verhandelbare vorderingen die veelal een oorspronkelijke looptijd hebben van meer dan een jaar. | |||||||
Naam | Einddatum | Rente | Stand Lening 30-06-2024 | Prognose 31-12-2025 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hypotheken | |||||||
Medewerkers provincie Drenthe | 31-12-36 | divers | 1.754 | 1.380 | |||
Totaal Hypotheken | 1.754 | 1.380 | |||||
Verstrekte leningen (kredietsubsidies) | |||||||
Bio Energy Hartlief-Lammers B.V. | 0,60% | 100 | 100 | ||||
Coöperatie "Agrarische Natuur Drenthe" U.A. | 31-03-29 | 0% | 250 | 200 | |||
Coöperatie Kredietunie Drenthe-Overijssel U.A. | 31-12-30 | 3,00% | 35 | 25 | |||
Glasvezel De Wolden B.V. (lening 1) | 31-03-41 | 0,798% | 7.538 | 6.863 | |||
Glasvezel De Wolden B.V. (lening 2) | 31-03-41 | 1,416% | 956 | 871 | |||
Glasvezel Zuidenveld B.V. | 31-10-42 | 0,65% | 5.133 | 4.713 | |||
RE-NET Hoogeveen B.V. | 31-12-38 | 0,82% | 3.200 | 2.800 | |||
Steunstichting Domus DuMus | 31-12-24 | 0% | 30 | 0 | |||
Stichting Drentse Energie Organisatie (Energiefonds Drenthe) - lening 1 | 0% | 39.200 | 39.200 | ||||
Stichting Drentse Energie Organisatie (Energiefonds Drenthe) - lening 2 | 2,00% | 16.000 | |||||
Stichting Drentse Energie Organisatie (Energiefonds Drenthe) - lening 3 | 0% | 1.500 | 6.600 | ||||
Stichting Groenfonds (Ontwikkelfonds Energiecoöperaties) | 31-12-39 | 0% | 1.200 | 1.200 | |||
Stichting Maatschappij van Weldadigheid | 31-12-35 | 2,00% | 570 | 475 | |||
Stichting Toeristische Promotie Zuid West Drenthe | 30-11-24 | 0% | 40 | 0 | |||
Stichting Van Gogh en Drenthe te Nieuw Amsterdam/Veenoord | 30-04-25 | 0% | 65 | 0 | |||
Vekoglas B.V. | 31-12-34 | 0,67% | 106 | 87 | |||
Vereniging CPO Gees - Klimopschool | 31-12-25 | 0% | 13 | 0 | |||
Totaal Verstrekte leningen (kredietsubsidies) | 59.936 | 79.134 | |||||
Verstrekte overige geldleningen | |||||||
Nationaal Restauratiefonds | 1,50% | 6.783 | 15.000 | ||||
Stichting RTV Drenthe | 31-12-35 | 0,751% | 1.293 | 1.078 | |||
Verwijdering asbestdaken Drenthe (Stimulerings-, Verzilver- en Maatwerklening) | divers | 6.492 | 8.500 | ||||
Zonneleningen (via SVn) | 31-05-30 | divers | 1.964 | 650 | |||
Totaal Verstrekte overige geldleningen | 16.532 | 25.228 | |||||
Leningen aan deelnemingen | |||||||
Drentse Holding B.V. | 0% | 1 | |||||
Enexis Holding N.V. (tranche A) | 30-11-80 | 2,15% | 11.858 | 11.858 | |||
Enexis Holding N.V. (tranche B) | 30-11-80 | 1,40% | 412 | 412 | |||
WMD Drinkwater N.V. | 31-12-34 | 2,25% | 6.000 | 5.400 | |||
Totaal Leningen aan deelnemingen | 18.270 | 17.671 | |||||
Totaal Overige verstrekte leningen | 96.492 | 123.413 |
Medewerkers provincie Drenthe
Per 31 december 2023 stond nog circa € 1,9 miljoen aan hypothecaire leningen uit bij medewerkers van de provincie. De toegenomen complexiteit in fiscale wet- en regelgeving, de hogere eisen ten aanzien van zorgplicht voor financiële instellingen, de wens voor meer flexibiliteit in arbeidsvormen en tot slot de onmogelijkheden om iets te laten aan passen in bestaande leningen hebben in de afgelopen jaren geleid tot een versnelde afbouw van de portefeuille. De verwachting is dat de huidige deelnemers veelal zullen blijven, los van verloop door bijvoorbeeld verhuizing en door extra aflossingen. De begrote omvang van de portefeuille is gebaseerd op de aflossingskalender voor de spaar-en annuïtaire hypotheken, en reeds gedane (extra) aflossingen in 2024. |
---|
Bio Energy Hartlief-Lammers B.V.
Voor de uitvoering van de Drentse Green Deal is een lening verstrekt van € 200.000,--. De restant hoofdsom bedraagt € 100.000,--, we zijn in gesprek met de leningnemer over de aflossing hiervan. |
---|
Coöperatie "Agrarische Natuur Drenthe" U.A.
Aan deze coöperatie is in 2015 een lening van € 338.000,-- verstrekt, als voorfinanciering van haar uitvoerende werkzaamheden ten behoeve van het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) in Drenthe. In 2017 is deze lening verhoogd tot € 638.000,--. In 2023 is € 338.000,-- afgelost, de resterende € 300.000,-- wordt in de resterende periode van het ANLb in zes jaarlijkse termijnen afgelost, voor het laatst op 31 maart 2029. |
---|
Coöperatie Kredietunie Drenthe-Overijssel U.A.
Kredietunie Noord Drenthe is een coöperatieve kredietvereniging voor en door ondernemers uit het Midden en Klein Bedrijf (MKB). Leden zijn Drentse ondernemers met beschikbare middelen (kredietgevers) en Drentse ondernemers op zoek naar financiering (kredietnemers). Op 20 december 2017 is er een leenovereenkomst getekend met een maximum leenbedrag van € 145.000,--. Hiervan is € 50.000,-- opgenomen. Deze € 50.000,-- wordt in 10 jaarlijkse termijnen afgelost. |
---|
Glasvezel De Wolden B.V. (lening 1)
Aan Glasvezel De Wolden B.V. is een lening verstrekt van € 9,0 miljoen voor de aanleg van een breedbandnetwerk, voor zogenaamde ‘witte’ adressen. Het netwerk is operationeel en in april 2021 is gestart met de aflossing op de lening. De lening wordt in 20 jaar in maandelijkse termijnen afgelost. |
---|
Glasvezel De Wolden B.V. (lening 2)
Aan Glasvezel De Wolden B.V. is een tweede lening verstrekt van € 1.142.000,-- voor de aanleg van een breedbandnetwerk, voor zogenaamde ‘witte’ adressen. Het netwerk is operationeel en in april 2021 is gestart met de aflossing op de lening. De lening wordt in 20 jaar in maandelijkse termijnen afgelost. |
---|
Glasvezel Zuidenveld B.V.
Aan Glasvezel Zuidenveld B.V. is een lening verstrekt van € 5,6 miljoen voor de aanleg van een breedbandnetwerk. Het netwerk is operationeel en de lening wordt in 20 jaar in maandelijkse termijnen afgelost. |
---|
RE-NET Hoogeveen B.V.
Aan RE-NET Hoogeveen B.V. is een lening verstrekt van € 4,0 miljoen voor de aanleg van een breedbandnetwerk. Het netwerk is operationeel en de lening wordt in 20 jaarlijkse termijnen afgelost. |
---|
Steunstichting Domus DuMus
Deze lening van € 30.000,-- betreft een voorfinanciering van een LEADER-project. Door omstandigheden is het project vertraagd en is de looptijd van de lening met een jaar verlengd. Leningnemer heeft in juli 2024 de helft van de lening reeds afgelost, het restant wordt uiterlijk 31 december 2024 afgelost. |
---|
Stichting Drentse Energie Organisatie (Energiefonds Drenthe) - lening 1
In 2018 is een leningovereenkomst gesloten met Energiefonds Drenthe voor een maximumbedrag van € 39.200.000,--. De lening is volledig opgenomen. Over de lening is geen rente verschuldigd. Na beëindiging van de activiteiten van Energiefonds Drenthe (thans voorzien per ultimo 2025) wordt een eindverantwoording met liquidatieplan opgesteld. Dit liquidatieplan zal een aflossingsschema bevatten. |
---|
Stichting Drentse Energie Organisatie (Energiefonds Drenthe) - lening 2
In januari 2023 is een leningovereenkomst gesloten met Energiefonds Drenthe voor de uitbreiding van het fondsvermogen van € 16 miljoen. Over het opgenomen deel van de lening is een rente van 2% verschuldigd, per 30 juni 2024 was nog geen bedrag opgenomen. Na beëindiging van de activiteiten van Energiefonds Drenthe (thans voorzien per ultimo 2025) wordt een eindverantwoording met liquidatieplan opgesteld. Dit liquidatieplan zal een aflossingsschema bevatten. |
---|
Stichting Drentse Energie Organisatie (Energiefonds Drenthe) - lening 3
In januari 2023 is een leningovereenkomst gesloten met Energiefonds Drenthe voor de uitbreiding van het fondsvermogen van € 6,6 miljoen, dat specifiek zal worden ingezet voor het verstrekken van renteloze leningen ten behoeve van de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed. Over de lening is geen rente verschuldigd. Per 30 juni 2024 was een bedrag van € 1,5 miljoen opgenomen. Na beëindiging van de activiteiten van Energiefonds Drenthe (thans voorzien per ultimo 2025) wordt een eindverantwoording met liquidatieplan opgesteld. Dit liquidatieplan zal een aflossingsschema bevatten. |
---|
Stichting Groenfonds (Ontwikkelfonds Energiecoöperaties)
In juli 2021 is een lening verstrekt aan Stichting Groenfonds van € 1,2 miljoen, ten behoeve van het Ontwikkelfonds Energiecoöperaties. De lening heeft een looptijd tot uiterlijk 31-12-2039. Dit revolverende fonds heeft als doel het stimuleren en professionaliseren van lokale energiecoöperaties in Drenthe. Dit gebeurt o.a. door het verstrekken van leningen als voorfinanciering van de kosten die in de ontwikkelfase van wind- en zonne-energieprojecten worden gemaakt. |
---|
Stichting Maatschappij van Weldadigheid
In 2015 is aan de Maatschappij van Weldadigheid als onderdeel van de IGO-Frederiksoord en omstreken voor de aankoop van het Inforium een lening van € 950.000,-- verstrekt. De lening wordt lineair in 20 jaar afgelost. |
---|
Stichting Toeristische Promotie Zuid West Drenthe
Deze lening van € 40.000,-- betreft een voorfinanciering van een LEADER-project. De lening wordt uiterlijk 30 november 2024 afgelost. |
---|
Stichting Van Gogh en Drenthe te Nieuw Amsterdam/Veenoord
Deze lening van € 150.000,-- betreft een voorfinanciering van een LEADER-project. De einddatum van de lening was 30 april 2024. Voor een deel van de lening, € 65.000,-- is uitstel van aflossing verleend. Dit bedrag wordt in twee termijnen afgelost, waarvan de laatste op 30 april 2025. |
---|
Vekoglas B.V.
Op 18 december 2019 is aan Vekoglas B.V. een lening verstrekt van € 145.000,--, voor de overname van het glasvezelnetwerk van Coöperatie ECO-Oostermoer Verbindt, om het netwerk in stand te kunnen houden. De lening wordt lineair in 15 jaar afgelost. |
---|
Vereniging CPO Gees - Klimopschool
De lening aan deze vereniging is verstrekt in het kader van de Subsidieregeling collectieve wooninitiatieven. De lening wordt uiterlijk 31 december 2025 afgelost, of zoveel eerder als de kavel(s) voor het woningbouwproject worden geleverd aan de leningnemer. |
---|
Nationaal Restauratiefonds
Het Nationaal Restauratiefonds voert het verstrekken van leningen (en subsidies) uit namens de provincie, ook int zij de rente en aflossingen namens de provincie. |
---|
Stichting RTV Drenthe
In 2004 is een lening van ruim € 7,1 miljoen verstrekt aan RTV Drenthe, voor de financiering van het pand Beilerstraat 30 te Assen en investeringen in inrichting en apparatuur. Het restant van de lening wordt in jaarlijkse termijnen afgelost. De laatste aflossingstermijn vervalt op 31-12-2035. |
---|
Verwijdering asbestdaken Drenthe (Stimulerings-, Verzilver- en Maatwerklening)
Omdat in 2017 verwacht werd dat asbestdaken na 2024 verboden zouden zijn, heeft PS in de Investeringsagenda € 3,5 miljoen vrijgemaakt voor sanering van asbestdaken. Er kan maximaal € 27,5 miljoen worden uitgeleend. Op 4 juni 2019 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel voor een verbod op asbestdaken verworpen. De subsidieregeling wordt wel voortgezet (tot en met 2028). Op basis van de huidige ontwikkelingen verwachten we dat de stand van de leningen per ultimo 2025 circa € 8,5 miljoen zal bedragen. |
---|
Zonneleningen (via SVn)
Bij SVn was op 1 januari 2019 een bedrag van circa € 9 miljoen beschikbaar voor Zonneleningen. De laatste Zonneleningen zijn in 2019 verstrekt. Het uitstaande bedrag van € 9 miljoen is inmiddels teruggebracht tot circa € 2,0 miljoen per 30 juni 2024. Op basis van de huidige aflossingen verwachten we dat dit bedrag per 31 december 2025 nog circa € 650.000 zal zijn. |
---|
Drentse Holding B.V.
Aan het MKB Fonds Drenthe (Drentse Holding BV) is in november 2021 een lening van € 10 miljoen beschikbaar gesteld. De lening heeft als doel de omvang van het MKB Fonds Drenthe te vergroten, zodat het ook in de toekomst haar rol kan blijven vervullen in de financiering van het Drentse MKB. De lening wordt in vier tranches van € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld. Wanneer de eerste tranche zal worden opgenomen is nog niet bekend. Daarom is geen prognose per 31 december 2025 opgenomen. |
---|
Enexis Holding N.V. (tranche A)
In juli 2020 is een hybride converteerbare aandeelhouderslening aan Enexis Holding N.V. verstrekt van € 11,9 miljoen (tranche A), ten behoeve van investeringen in de uitbreiding van het energienetwerk in Nederland. De lening is onderdeel van een totale aandeelhouderslening van € 500 miljoen. |
---|
Enexis Holding N.V. (tranche B)
In november 2020 is tranche B van de hybride converteerbare aandeelhouderslening aan Enexis Holding N.V. verstrekt. Voor Drenthe bedroeg tranche B € 411.534,--. |
---|
WMD Drinkwater N.V.
In december 2019 is een lening aan WMD Drinkwater van € 6 miljoen beschikbaar gesteld, ter versterking van haar financiële positie. De lening is achtergesteld bij de vorderingen van andere financiers en heeft een looptijd van 15 jaar. Vanaf 31-12-2025 wordt de lening in 10 jaar afgelost. |
---|
Garant- en borgstellingen
In de afgelopen jaren zijn er diverse garant- en borgstellingen verstrekt. De lopende garant- en borgstellingen zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Garant- en borgstellingen | Aard | Einddatum | Garant-/borgstelling | Garant-/borgstelling |
---|---|---|---|---|
Triodos Bank N.V. | Garantie | 31-12-2047 | 1.200 | 1.200 |
Stichting Nationaal Warmtefonds | Garantie | 1-1-2034 | 77 | 50 |
Nationaal Groenfonds (inz. leningen pVSPN) | Garantie | 4.593 | 4.327 | |
Nationaal Groenfonds (inz. convenantsleningen) | Garantie | 2024 | 0 | 0 |
Totaal | 5.870 | 5.577 |
Triodos Bank
Woningbouwcoöperaties, particuliere woningeigenaren en verenigingen van eigenaars (VvE's) worden gestimuleerd om projecten op te zetten die leiden naar woningen zonder energierekening. Voor het appartementencomplex 'Ellen' in de Asser woonwijk Lariks heeft de vereniging van eigenaars in 2017 een lening van € 1.200.000,-- aangetrokken bij de Triodos Bank. De Triodos Bank heeft als voorwaarde gesteld dat de provincie garant staat voor de betalingsverplichtingen (rente, aflossing en kosten) van de VvE ten aanzien van de lening. Op 30 juni 2024 bedroeg de lening nog € 1.016.484,--.
Stichting Nationaal Warmtefonds
Het Warmtefonds verstrekt aan (samenwerkende) eigenaar-bewoners en VvE's in de provincie Drenthe Energiebespaarleningen voor het treffen van energiebesparende maatregelen voor woningen. In afwijking van reguliere kredietwaardigheidscriteria van het Warmtefonds, wenste de provincie Drenthe dat de rentekorting ook toegepast wordt op aanvragen van eigenaar-bewoners met een leeftijd van 75 jaar of ouder. Voor het verhoogde risico in verband met de leeftijd van de deelnemers heeft het Warmtefonds een garantstelling van de provincie ontvangen, voor een maximaal bedrag van € 500.000,--. Onder deze garantie worden sinds 2022 geen nieuwe leningen meer verstrekt. Nieuwe leningen worden in een nieuw fonds ondergebracht waarvoor geen garantie geldt. Het bedrag waarvoor de provincie kan worden aangesproken zal daarom alleen maar afnemen. Per 30 juni 2024 was het saldo van de gegarandeerde leningen nog € 77.030,--.
Nationaal Groenfonds (inzake leningen pVSPN)
Het Nationaal Groenfonds heeft aan private partijen leningen met een looptijd van 30 jaar verstrekt als voorfinanciering van te ontvangen subsidie-uitkeringen voor particulier natuurbeheer. Het Nationaal Groenfonds deed dit op basis van de pVSPN-overeenkomst met de provincie: de 'Overeenkomst tot Voorfinanciering Subsidie Particulier Natuurbeheer'. De rente en aflossing op deze voorfinanciering worden door de provincie voldaan uit de jaarlijkse termijnen van de 30-jarige subsidie. De provincie staat garant voor de leningen die het Groenfonds in dit kader heeft aangetrokken, op 30 juni 2024 nog circa € 4,6 miljoen.
Nationaal Groenfonds (inzake convenantsleningen)
De convenantsleningen dateren van 1999 en vloeien voort uit een convenant tussen het Rijk en de provincies in het kader van grondaankopen voor natuurontwikkeling. Per 31 december 2023 was dit nog een bedrag van € 5,0 miljoen (2022: € 15,9 miljoen). De provincie stond garant voor 6,90% van dit bedrag, per 31 december 2023 nog € 345.283,--. Het Nationaal Groenfonds ontvangt jaarlijks van de provincie Drenthe een bedrag voor rente en aflossing op de convenantsleningen. Hiervoor wordt de provincie gecompenseerd vanuit het provinciefonds. Het beleid van het Nationaal Groenfonds is erop gericht dat alle convenantsleningen in 2024 zijn afgelost. De provincie heeft de laatste termijn in april 2024 aan het Nationaal Groenfonds voldaan. De definitieve rentefactuur volgt later dit jaar en daarmee zal de garantie zijn beëindigd.
Reserveringen t.b.v. leningen en garanties
Aan het verstrekken van leningen en garanties in het kader van de publieke taak zijn risico's verbonden. Ter afdekking van deze risico's wordt bij verstrekking van een lening of garantie een percentage van de hoofdsom in de Reserve opvang revolverend financieren gestort. De gestorte bedragen blijven ook na aflossing van de lening of na de beëindiging van de garantie in de reserve.
Eventuele voorzieningen wegens oninbaarheid kunnen worden gevormd ten laste van het gehele saldo van de genoemde reserve.
In onderstaande tabel worden de lopende leningen en garanties weergegeven, met de stortingen die daarvoor in de Reserve opvang revolverend financieren zijn gedaan. Tevens zijn de huidige standen van de leningen weergegeven, net als de huidige risicopercentages en de bijbehorende bedragen ter afdekking van het risico.
De aan Enexis Holding N.V. en WMD Drinkwater B.V. verstrekte leningen zijn niet opgenomen in de tabel, omdat de risico's voortvloeiend uit deze leningen zijn meegenomen in de berekening van het
weerstandsvermogen.
In 2021 is reeds een bedrag van € 50.000,-- in de reserve gestort als risicoafdekking voor nog te verstrekken leningen uit hoofde van de Subsidieregeling collectieve wooninitiatieven Drenthe. De looptijd van de subsidieregeling is met vier jaar verlengd, tot en met 31 december 2027. Tot die datum kunnen leningen (tot het subsidieplafond van € 500.000,--) worden verstrekt. Tot en met 30 juni 2024 is één lening verstrekt onder deze subsidieregeling, aan Vereniging CPO Gees - Klimopschool.
Uit onderstaande tabel is af te leiden dat de omvang van de reserve (€ 20,5 miljoen) voldoende is om de berekende risico's (€ 17,3 miljoen) van de huidige portefeuille leningen en garanties af te dekken.
Op dit moment zijn er nog geen nieuwe concrete voornemens tot het verstrekken van nieuwe leningen of garanties in het kader van de publieke taak.
Leningen | Hoofdsom / | Risico % | Storting | Stand lening per 30-06-2024 | Nog op te nemen | Huidig | Huidig risicobedrag |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Coöperatie "Agrarische Natuur Drenthe" U.A. | 638 | 10% | 64 | 250 | 0 | 10% | 25 |
Coöperatieve Kredietvereniging Kredietunie Noord Drenthe U.A. | 145 | 35% | 51 | 35 | 0 | 35% | 12 |
Drentse Holding B.V. (MKB Fonds Drenthe) | 10.000 | 10% | 1.000 | 0 | 10.000 | 10% | 1.000 |
Glasvezel De Wolden B.V. (lening 1) | 9.000 | 10% | 900 | 7.538 | 0 | 35% | 2.638 |
Glasvezel De Wolden B.V. (lening 2) | 2.000 | 10% | 200 | 956 | 0 | 35% | 335 |
Glasvezel Zuidenveld | 5.600 | 25% | 1.400 | 5.133 | 467 | 25% | 1.283 |
RE-NET Hoogeveen B.V. | 4.000 | 10% | 400 | 3.200 | 0 | 10% | 320 |
Steunstichting Domus DuMus | 30 | 10% | 3 | 30 | 0 | 10% | 3 |
Stichting Drentse Energie Organisatie (lening 1) | 39.200 | 10% | 3.920 | 39.200 | 0 | 10% | 3.920 |
Stichting Drentse Energie Organisatie (lening 2) | 16.000 | 10% | 1.600 | 0 | 16.000 | 10% | 1.600 |
Stichting Drentse Energie Organisatie (lening 3) | 6.600 | 15% | 1.000 | 1.500 | 5.100 | 15% | 1.000 |
Stichting Groenfonds (Ontwikkelfonds Energiecoöperaties) | 1.200 | 50% | 600 | 1.200 | 0 | 50% | 600 |
Stichting Maatschappij van Weldadigheid | 950 | 10% | 95 | 570 | 0 | 10% | 57 |
Stichting Toeristische Promotie Zuid West Drenthe | 40 | 10% | 4 | 40 | 0 | 10% | 4 |
Stichting Van Gogh en Drenthe | 150 | 10% | 15 | 65 | 0 | 10% | 7 |
Vekoglas B.V. | 145 | 15% | 22 | 106 | 0 | 15% | 16 |
Vereniging CPO Gees - Klimopschool | 13 | 10% | 1 | 13 | 0 | 10% | 1 |
Nationaal Restauratiefonds | 13.364 | 10% | 1.336 | 6.783 | 6.581 | 10% | 1.336 |
Stichting RTV Drenthe | 2.371 | 10% | 237 | 1.293 | 0 | 10% | 129 |
Verwijdering asbestdaken Drenthe | 27.500 | 10% | 2.750 | 6.492 | 19.545 | 10% | 2.750 |
Zonneleningen (via SVn) | 10.415 | 15% | 1.565 | 1.694 | 0 | 10% | 169 |
Subtotaal risicoafdekking leningen | 17.163 | 17.206 | |||||
Garanties | Max. bedrag | Risico % bij aanvang | Storting | Stand garantie per 30-06-2024 | Huidig risico % | Huidig risicobedrag | |
Triodos bank | 1.200 | 10% | 120 | 1.200 | 10% | 120 | |
Stichting Nationaal Warmtefonds | 500 | 20% | 100 | 77 | 20% | 15 | |
Subtotaal risicoafdekking garanties | 220 | 135 | |||||
Totaal risicoafdekking leningen en garanties | 17.383 | 17.342 | |||||
Omvang van de Reserve opvang revolverend financieren | 20.471 | 20.471 |
Toerekening van rente
In het BBV is opgenomen dat de paragraaf financiering inzicht moet geven in de rentelasten uit
externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening. Middels onderstaand
renteschema wordt dit inzicht gegeven. Per saldo heeft de provincie Drenthe in 2025 alleen rentebaten, daarom is er geen toe te rekenen rente.
Renteschema (bedragen x € 1.000) | |||||
A. | De externe rentelasten over de korte en lange financiering | € 3 | |||
---|---|---|---|---|---|
B. | De externe rentebaten (idem) | -/- | € 4.033 | ||
Saldo rentelasten en rentebaten | -/- | € 4.030 | |||
C1. | De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend | -/- | € 0 | ||
C2. | De rente van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend | -/- | € 0 | ||
C3. | De rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken (= projectfinanciering), die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend | € 0 | |||
-/- | € 0 | ||||
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente | € 0 | ||||
D1. | Rente over eigen vermogen | € 0 | |||
D2. | Rente over voorzieningen | € 0 | |||
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente | € 0 | ||||
E. | De aan taakvelden toe te rekenen rente (renteomslag) | -/- | € 0 | ||
F. | Verwacht renteresultaat op het taakveld treasury | -/- | € 4.030 |