Algemeen

Financieel perspectief

Voor u ligt de begroting voor 2025. Een begroting die de voorstellen bevat die wij in het kader van de Voorjaarsnota 2024 al aan u hebben voorgelegd. Nu voegen wij aan dit geheel ook een financiële uitwerking met een concreet en sluitend dekkingsplan toe. Dit dekkingsplan maakt mogelijk dat wij via de Begroting 2025 de voorstellen uit de 2e Uitwerking Coalitieakkoord verantwoord kunnen uitvoeren, zonder dat oplossingen voor de problemen die ons mogelijk na 2025 nog te wachten staan bij voorbaat onbereikbaar worden.
De Begroting 2025 is opgesteld op basis van een zo actueel mogelijk financieel perspectief met als startpunt de stand van de Bestuursrapportage 2024.
In de Begroting 2025 zijn daarnaast enige autonome ontwikkelingen verwerkt door middel van de 6e wijziging van de Begroting 2024. Het gaat hierbij vooral om technische posten die indexering van budgetten betreffen. Het gaat hier zowel om voor- als nadelen. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de betreffende toelichting in de 6e wijziging van de Begroting 2024.
Op 3 juli jongstleden hebben wij de 2e Uitwerking van het Coalitieakkoord 2023-2027 ter bespreking aan u voorgelegd. Alle voorstellen hebben wij meegenomen in de Begroting 2025.
Een totaaloverzicht wordt gegeven in onderstaande tabel. Voor een nadere toelichting per voorstel verwijzen wij naar het programmaplan in deze Begroting 2025 of naar de 6e Wijziging van de Begroting 2024. Of naar de 2e Uitwerking Coalitieakkoord 2023-2027 zoals u die op 3 juli jongstleden in Provinciale Staten heeft behandeld.

#

Voorstellen 2e uitwerking coalitieakkoord in begroting 2025

2024

2025

2026

2027

2028

Totaal 2024-2028

3.03a

Dorpen- en Stedenfonds - Actualisatie Regiostedenfonds

-

 4.000.000

pm

-

0

4.000.000

3.03b

Dorpen- en Stedenfonds - Actualisatie HRK PLUS

-

 1.750.000

pm

-

0

1.750.000

3.03c

Dorpen- en Stedenfonds - Nieuwe Subsidieregeling Dorpsvernieuwing

-

 5.000.000

pm

-

0

5.000.000

3.04

Circulair bouwen

150.000

 150.000

 150.000

0

450.000

4.06a

Recreatie & Toerisme - Voortzetting Vitale Vakantieparken  

1.100.000

 1.100.000

 1.100.000

0

3.300.000

4.06b

Recreatie & Toerisme - Versterken dagrecreatief aanbod (agenda R&T)

1.600.000

 1.600.000

 1.600.000

0

4.800.000

4.07

Regionale Economie

-

 1.500.000

 2.000.000

 2.000.000

0

5.500.000

4.07

Regionale Economie: storting reserve VES

-

 600.000

 600.000

 600.000

0

1.800.000

6.01

Energieagenda - Programmabudget Energie

1.000.000

 1.000.000

 1.000.000

0

3.000.000

6.01

Energieagenda - Incidenteel meerjarig C-akkoord

4.000.000

 4.000.000

 4.000.000

0

12.000.000

7.04a

Cultuur - Cultuurnota 2025-2028  

-

 2.000.000

 2.000.000

 2.000.000

0

6.000.000

7.05

Sport: bovenregionale sportvoorzieningen

pm

pm

pm

pm

0

pm

Totaal:

0

22.700.000

12.450.000

12.450.000

47.600.000

Het dekkingsplan voor de Begroting 2025 bestaat uit de volgende maatregelen:

  • Gebruik van middelen uit (bestemmings)reserves waarvoor nog geen uitgavenplan was;
  • Alternatief gebruik van middelen voor het DPLG;
  • Gedeeltelijk terugschroeven van voorstellen uit de 1e Uitwerking van het Coalitieakkoord 2023-2027, zoals aangegeven bij de 2 e Uitwerking van het Coalitieakkoord 2023-2027;
  • Extra inzet van de vrije ruimte in 2024 als laatste aanvulling.

De vrijgekomen middelen door deze maatregelen worden toegevoegd aan de Financieringsreserve, die vervolgens wordt gebruikt om de voorstellen te dekken. Met deze maatregelen kan bijna de helft van de voorstellen al worden gefinancierd. Om het plan volledig te dekken, wordt aanvullend gebruik gemaakt van de resterende middelen in de Financieringsreserve, met een deel daarvan bestemd voor de plannen rond de Koloniën van Weldadigheid.
Het dekkingsplan is daarmee als volgt:

Dekkingsplan Begroting 2025

2024

2025

2026

2027

2028

Totaal 2024-2028

Inzet Reserve Natuur

650.000

 650.000

 350.000

 350.000

 -

 2.000.000

Inzet uitvoering DPLG

600.000

 -

 -

 -

 -

 600.000

Inzet Reserve Algemene doeleinden

281.540

 217.359

 -

 -

 -

 498.899

Inzet Reserve ILG

5.236.353

 -

 -

 -

 -

 5.236.353

Inzet Reserve POB

345.634

 -

 -

 -

 -

 345.634

8.1 Afschalen digitaliseringsagenda (1e uitwerking coalitieakkoord)

505.000

 505.000

 525.000

 -

 1.535.000

7.01a Afschalen  instandhouden cultuur (1e uitwerking coalitieakkoord)

1.000.000

 -

 -

 -

 -

 1.000.000

2.01 Afschalen strategie en bodem (1e uitwerking coalitieakkoord)

250.000

 250.000

 250.000

 250.000

 -

 1.000.000

Inzet vrije bestedingsruimte 2024

11.090.653

 -

 -

 -

 -

 11.090.653

Subtotaal dekkingsplan

19.454.180

 1.622.359

 1.105.000

 1.125.000

 -

 23.306.539

Aanvullende inzet Financieringsreserve

24.293.461

 -

 -

 -

 -

 24.293.461

Totaal dekkingsplan Begroting 2025

43.747.641

 1.622.359

 1.105.000

 1.125.000

 -

 47.600.000

Uit deze en de vorige tabel blijkt, dat de Financieringsreserve de spil vormt van de uitvoering van ons dekkingsplan voor de Begroting 2025. Al onze voorstellen die we als 2e Uitwerking van ons Coalitieakkoord 2023-2027 hebben gepresenteerd en die in de Begroting 2025 zijn opgenomen, worden uiteindelijk gedekt door onttrekkingen aan de Financieringsreserve en door stortingen in die reserve die voldoende zijn voor een volledige dekking.
Het uiteindelijke verloop van de Financieringsreserve, valt samenvattend te zien in onderstaand overzicht, waarin ook nog de dekking van de viering van 80 jaar bevrijding van Drenthe en de uitvoering van de motie 2024-21 Vervolg Schoolpleinen Revolutie Drenthe en de motie 2024-38 Verkenning extra middelen cultuur zijn meegenomen.

Stand financieringsreserve na verwerking mutaties Begroting 2025

​Financieringsreserve 

​2024 

​2025 

​2026 

​2027 

2028

​​Saldo einde jaar voor mutaties  (3 juli 2024)

95.409.989

 76.412.963

 58.928.051

 43.039.861

 26.493.461

​​Onttrekking Reserve  

-300.000

 -150.000

 -

 -

 -

Bestuursrapportage 2024/2e Actualisatie 2024 (5e wijziging van de begroting 2024)

-300.000

 -150.000

 -

 -

 -

​​Nieuw saldo einde jaar na mutaties  

95.109.989

 76.262.963

 58.928.051

 43.039.861

 26.493.461

​​Onttrekking Reserve  

-

Motie 2024-21 Vervolg Schoolpleinen Revolutie Drenthe

-

 -425.000

 -

 -

 -

Motie 2024-38 Verkenning extra middelen Cultuurnota

-

 -425.000

 -

 -

 -

Voorstellen 2e uitwerking coalitieakkoord (bij de Begroting 2025)

-

 -22.700.000

 -12.450.000

 -12.450.000

Correctie Cofinancieringsreserve (naar Financieringsreserve)

2.000.000

Toevoeging Reserve

19.454.180

 1.622.359

 1.105.000

 1.125.000

 -

Dekkingsplan 2e uitwerking coalitieakkoord

19.454.180

 1.622.359

 1.105.000

 1.125.000

 -

Eindsaldo Begroting 2025

114.564.169

 73.489.502

 44.659.590

 17.446.400

 2.900.000

Binnen het bovenstaande verwachte verloop van de Financieringsreserve, inclusief de eenmalige inzet van incidentele middelen uit de vrije ruimte in 2024, zijn met inzet van de Financieringsreserve als spil van ons dekkingsplan alle ambities zoals wij die in de 2e Uitwerking van het Coalitieakkoord 2023-2027 hebben geformuleerd en in deze Begroting 2025 hebben meegenomen, niet alleen financieel haalbaar, maar ook betaalbaar binnen onze financiële strategie. In de loop van de komende jaren vullen wij de Algemene reserve aan vanuit incidentele meevallers, zoals positieve rekeningresultaten.
Zoals we eerder hebben aangegeven, hebben we gekozen voor een pakket dat alleen geldt voor deze bestuursperiode en dat financieel is gedekt binnen deze periode. Dit past binnen ons beleid voor verantwoord financieel beheer.
Het gaat om incidentele kosten, die we dekken met incidentele middelen. Die middelen zijn nu beschikbaar en kunnen worden gebruikt. Aangezien toekomstige tekorten naar verwachting structureel zullen zijn, bieden eenmalige middelen dan geen oplossing – ze zorgen hooguit voor kort uitstel. Voor dit uitstel is er echter nog enige ruimte. De toekomst blijft onzeker. Het "ravijnjaar" 2026 bestaat op papier nog steeds en dat is ook terug te zien in de vrij te besteden ruimte.

Verloop vrijebestedingsruimte

2024

2025

2026

2027

2028

Stand van vrije bestedingsruimte tot en met de 4e wijziging van de Begroting 2024/PS vergadering 3 juli

    13.087.298

    4.673.434

   -11.933.311

   -17.544.303

   -16.422.878

Aankoop van Gogh

    -1.000.000

                 -

                   -

                   -

                   -

Mutaties in de Bestuursrapportage 2024 (5e wijziging van de Begroting 2024)

     1.171.156

       -90.832

     4.070.582

     4.922.249

     7.245.674

Vrije bestedingsruimte na wijzigingen

    13.258.454

    4.582.602

    -7.862.729

   -12.622.054

    -9.177.204

Mutaties Begroting 2025

   -10.337.113

    5.071.513

        715.724

    -3.339.655

    -4.989.822

Stand vrije bestedingsruimte na verwerking Begroting 2025

2.921.341

9.654.115

-7.147.005

-15.961.709

-14.167.026

De verwachte tekorten vanaf 2026 komen overeen met de huidige negatieve stand van de vrije ruimte, als er tussentijds niets verandert. Wij zien echter nog geen reden voor bezorgdheid op dit moment. We wachten de ontwikkelingen af en komen volgend jaar met structurele oplossingen als dat nodig blijkt. Bezuinigingen komen voor ons pas in beeld als ze echt noodzakelijk zijn en als er definitief vaststaat dat het niet anders kan. Voor nu is dat nog niet het geval.

De belangrijkste redenen waarom we nu nog niet bezuinigen zijn:

  • Verwachte veranderingen in het financieel perspectief: De financiële vooruitzichten van de provincie Drenthe kunnen nog wijzigen.
  • Nieuwe verdeelsystematiek van het provinciefonds: We wachten nog op besluitvorming over de nieuwe verdeelsleutel van de algemene uitkering.
  • Belastingplan 2025: De uitkomsten van het nieuwe kabinet kunnen invloed hebben op de opbrengst van opcenten.
  • Financiering van nieuwe opgaven: We verwachten nog duidelijkheid van het Rijk over de financiering van nieuwe taken en projecten.

Voorlopig kiezen we ervoor om niet te snel in te grijpen, maar eerst deze ontwikkelingen af te wachten. Als dat nodig is, kunnen we zelfs tijdelijk uitstel toestaan door gebruik te maken van de beschikbare vrije ruimte in 2025 en de verwachte rekeningresultaten. Die rekeningresultaten willen wij zoveel mogelijk toevoegen aan de algemene middelen om ook komende colleges te voorzien van incidentele middelen. Op termijn zullen er echter wel structurele oplossingen nodig zijn. Dat hebben we ook zo vastgelegd in onze Begrotingsregels. We zullen dan met oplossingen komen voor de problemen die er op dat moment daadwerkelijk zijn.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56