Programma 4 beleidsopgaven

Versterken van het vestigingsklimaat

Inleiding

Het vestigingsklimaat is één van de fundamenten van de economie. Het bepaalt voor een belangrijk deel de aantrekkingskracht op ondernemers en de mogelijkheden om hun bedrijf te ontwikkelen. Drenthe is steeds meer in trek als vestigingslocatie voor bedrijven uit zowel binnen- als buitenland, mede door ruimtegebrek elders in het land. Ook hebben diverse bestaande bedrijven in Drenthe uitbreidings- of verhuisplannen. Tegelijkertijd is ook onze ruimte schaars en lopen we tegen knelpunten aan op het gebied van stikstof, beschikbare netcapaciteit en personeelskrapte.
Voor een vitale economie is het van belang dat het vestigingsklimaat aansluit bij de voortdurend veranderende eisen van het bedrijfsleven. Toekomstbestendige werklocaties dragen bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en vervullen een belangrijke rol in de energietransitie, circulaire economie en zijn natuurinclusief en klimaatadaptief. Om andere sectoren effectief en efficiënt te laten functioneren, is een toekomstbestendige logistieke infrastructuur van belang. Groningen Airport Eelde is eveneens van belang voor ons vestigingsklimaat. Met een gerichtere promotie- en acquisitieaanpak sturen we steeds meer op waarde (kwaliteit) in plaats van volume (kwantiteit). Welke bedrijven zijn koplopers, dragen bij aan de transities, werken samen met kennisinstellingen in de regio, hebben vernieuwende technologieën, passen het beste bij onze beroepsbevolking, zijn de ontbrekende schakels in het regionaal ecosysteem, etcetera? Ofwel: welke soorten bedrijvigheid hebben het meest te bieden voor de Drentse economie?

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 4.01.01 Toekomstbestendige werklocaties

Om voldoende ontwikkelmogelijkheden te kunnen bieden, moeten onze werklocaties aantrekkelijk, toekomstbestendig en goed bereikbaar zijn en blijven. Ze moeten voldoen aan de veranderende eisen die gebruikers én de maatschappij stellen.  
De provinciale inzet richt zich met name op bedrijventerreinen en detailhandelslocaties. Hiervoor hebben we zowel ruimtelijk omgevingsbeleid als economisch beleid. Vanuit het economisch beleid trekken we samen op met onze partners (o.a. gemeenten en parkmanagementorganisaties) om de bedrijventerreinen toekomstbestendig en aantrekkelijk te maken en houden.  
We stimuleren en faciliteren partijen die werken aan toekomstbestendige bedrijventerreinen.  
Schaarste aan ruimte, energie en water, de klimaat- en natuuropgaven en de overgang naar een circulaire en digitale samenleving maken dat de (inrichtings)eisen aan bedrijventerreinen veranderen. Vanuit een integraal programma ‘Toekomstbestendige bedrijventerreinen’ ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan het versterken van de organisatiegraad op bedrijventerreinen. Ook stimuleren we partijen om maatregelen te nemen om de inrichting van bedrijventerreinen toekomstbestendig te maken.
In lijn met de Omgevingsvisie en het Rijksbeleid om samen met decentrale overheden de regie op de ruimtelijke ordening in Nederland te vergroten, geven we op basis van programmeringsafspraken voor bedrijventerreinen samen met de gemeenten sturing aan de kwantitatieve en de kwalitatieve ruimtevraag. We monitoren de gemaakte programmeringsafspraken met gemeenten/regio’s en waar nodig sturen we samen met de betrokken partijen bij.
Daarnaast geven we nadere invulling aan de afspraken met Rijk en provincies over GRIP op grote ruimtevragers, onder andere door het opstellen van de Handreiking ‘Grote vestigers in Drenthe’ en betreffende beleidsregel. Met de handreiking leggen we het provinciaal beleid uit voor landschappelijke inpassing van grote bedrijfsvestigingen op regionale bedrijventerreinen. Bij ontwikkelingen die grote vestigers (>5ha.) mogelijk maken, vragen wij aan gemeenten om een inpassingsplan op te stellen op basis van de ontwerpprincipes uit de handreiking en deze te vertalen in ruimtelijke plannen. Daarmee zijn we in staat om ruimtelijke kwaliteit beter te borgen.  
Ter ondersteuning van herstructurering en herontwikkeling van panden, of (delen van) bedrijventerreinen verkennen we de mogelijkheden van een herstructureringsfonds. Deze kan eventueel worden ondergebracht in een herstructureringsmaatschappij.

Doelstelling 4.01.02 Versterken van het vestigingsklimaat

Door middel van gerichte promotie en acquisitie willen we Drenthe op de kaart zetten als aantrekkelijke provincie voor bedrijven om zich te vestigen. Ook willen we het bestaande bedrijfsleven behouden en versterken. Bij het aantrekken van bedrijven sturen we met ons acquisitiebeleid op de regionale economische meerwaarde van een bedrijf. En houden we voor ogen dat een aantrekkelijk en duurzaam werkgelegenheidsaanbod ook de aantrekkingskracht van het woonklimaat in Drenthe kan vergroten.
De acquisitie voor de vestiging, verplaatsing en uitbreiding van (internationale) bedrijven baseren we op de acquisitiestrategie die in de tweede helft van 2024 ontwikkeld is. Het accent bij het aantrekken van bedrijven zal daarbij verschuiven van volume naar waarde.  
De internationale promotie van Drenthe voor de komende jaren wordt verder vormgegeven, o.a. gebaseerd op de evaluatie van TopDutch. Eén en ander wordt afgestemd op afspraken met gemeenten en regio’s over hun economisch profiel en ook in Noord-Nederlands verband.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK.

Regionale economie

Indicator: bruto regionaal product (brp).

Groei bruto regionaal product inDrenthe

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Groei ten opzichte van het voorafgaande jaar

1,80%

0.5%

-3,20%

4,90%

2,80%

-0,2%

Bron: CBS (d.d. juli 2024, zie ook www.drentheincijfers.nl; de cijfers voor 2021 tot met 2023 zijn  voorlopige cijfers).

Toelichting: Dit is een BBV-verplichte indicator.Het bruto regionaal product (brp) is een maat voor de omvang van de economie. De verandering van het volume van het brp in een bepaalde tijdsperiode is een maat voor de groei (of krimp) van de economie. Het bruto regionaal product tegen marktprijzen is het eindresultaat van de productieve activiteiten van ingezeten productie-eenheden. Het getoonde percentage is de verandering in het brp ten opzichte van het voorgaande jaren. In 2023 groeide de Nederlandse economie met een bescheiden 0,1 procent. In alle regio’s was de economische groei lager dan in het jaar ervoor.

Indicator Bedrijventerreinen Drenthe
 
Drenthe telt 123 bedrijventerreinen. Deze zijn goed voor 5.700 vestigingen en 76.150 arbeidsplaatsen (32% van het totaal). Bron: Stec Groep 2024. 

Met wie werken we samen?

Deze opgave kunnen we als provincie niet alleen realiseren. Dit doen we samen met bedrijven, parkmanagers, de NOM, andere organisaties en andere overheden (Rijk, buurprovincies, regio’s en gemeenten).

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

4.01 Versterken van het vestigingsklimaat

Bestaand beleid 2025

Nieuw beleid 2025

Saldo begroting 2025

Lasten

2.163.540

2.163.540

Doelstelling 4.01.01 Toekomstbestendige werklocaties

1.050.000

1.050.000

Doelstelling 4.01.02 Versterken van het vestigingsklimaat

1.113.540

1.113.540

Saldo

2.163.540

2.163.540

Toelichting nieuw beleid 2025

Nieuw beleid 2025

2025

4.07 Regionale Economie

Het economische beleid met ingang van 2025 is beschreven in de nieuwe Economische Koers Drenthe. In deze beleidsnota staan de maatregelen beschreven die het provinciaal bestuur van Drenthe de komende jaren neemt met het oog op een vitale en toekomstbestendige economie, met voldoende passende banen, ruimte om te ondernemen en proeftuinen waar innovaties worden ontwikkeld en maatschappelijke uitdagingen een oplossing vinden. Daarbij gaat het om een Drentse economie die niet alleen welvaart brengt, maar ook bijdraagt aan het welzijn van de inwoners en hun leefomgeving. Versterken van het vestigingsklimaat blijft een speerpunt van het Drentse economische beleid. Voor de concrete maatregelen verwijzen wij naar de nieuwe Economische Koers Drenthe.

2.171.540

B06. Actualisatie kapitaallasten vaste activa

Bij de begroting worden jaarlijks de afschrijvingskosten herberekend op basis van de verantwoording in de jaarrekening en de inventarisatie van het verloop van de investeringsprojecten bij de begroting. De verschuivingen naar achteren in de tijd leiden tot latere afschrijvingskosten en voordelen op korte termijn in de meerjarenraming.

-8.000

Totaal

2.163.540

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56