Inleiding
Voor een veilig en bereikbaar Drenthe hebben wij het Strategisch Plan Verkeersveiligheid Drenthe (SPVD) opgesteld. Dit plan vormt de basis voor een aantal nieuwe projecten en geeft een extra impuls op gedrag in het verkeer. Een onderdeel van het plan is een subsidieregeling die van 2022 tot 2026 loopt en lokale projecten die veiligheid en bereikbaarheid op gemeentelijke wegvakken steunt. Op basis van een veiligheidsanalyse hebben we plannen ontwikkeld voor de aanpak van infrastructurele knelpunten. Het onderzoek naar de (gedeeltelijke) verdubbeling van de N34 met de focus op de verbetering van het verkeersplein Gieten is een belangrijk onderdeel. Aanpassingen in infrastructuur en verkeerseducatie, bijvoorbeeld veilig fietsen, blijven van belang, gelet op de verontrustende ongevallencijfers bij fietsverkeer. Voor het financieren van kleine ‘geen spijt’ veiligheidsmaatregelen, zoals bij reconstructies bij onderhoudsprojecten, houden we een structureel budget van € 150.000,-- beschikbaar. |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 5.01.01 Samen richting Nul verkeerslachtoffers
Samen met Drentse wegbeheerders en verkeersveiligheidspartners doen wij er alles aan het aantal verkeerslachtoffers tot nul te reduceren. Om dit te bereiken stimuleren we verkeersveilig door in te zetten op:
|
---|
Doelstelling 5.01.02 Infrastructuur veilig op orde
Volgens de landelijke Duurzaam Veilig-aanpak onderscheiden we verschillende wegcategorieën met een bijpassende weginrichting: erftoegangswegen (ETW), gebiedsontsluitingswegen (GOW) en stroomwegen (SW). Iedere wegbeheerder is verantwoordelijk voor een eenduidige, herkenbare en veilige weginrichting, passend bij de toegekende wegcategorie. Wij werken op diverse plekken aan infrastructuurprojecten om een betrouwbare en veilige doorstroming te realiseren.
De planvorming is gerealiseerd en kent 4 voorkeursalternatieven. De besluitvorming van deze voorkeursalternatieven zal in het najaar 2024 worden voorgelegd aan de Staten. De besluitvorming van het ontwerpproject besluit vindt in 2025 en 2026 plaats
Over de investeringsprojecten zal in 2025 blijvend aandacht uitgaan naar het informeren op frequente basis over de voortgang van de projecten. |
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Wij monitoren permanent de intensiteit en snelheid op alle provinciale wegen. Daarnaast hebben wij toegang tot een database met geregistreerde ongevallen .
Voor aanvullende informatie over de provinciale projecten wordt verwezen naar de hiervoor gemaakte websites zoals www.provincie.drenthe.nl/mmbereikbaar; www.provincie.drenthe.nl/N375 of www.provincie.drenthe.nl/N34.
Met wie werken we samen?
De provincie Drenthe werkt samen met het Rijk, de twaalf Drentse gemeenten en overlegpartners Openbaar Ministerie, politie, Veiligheidsregio Drenthe, ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond aan een veilig bereikbaar Drenthe.
Bij infrastructuurprojecten trekken we op met relevante wegbeheerders en wordt de omgeving in een participatieproces betrokken.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
5.01 Toegankelijke en veilige bereikbaarheid | Bestaand beleid 2025 | Nieuw beleid 2025 | Saldo begroting 2025 | |
Lasten | 14.281.503 | -1.788.868 | 12.492.635 | |
---|---|---|---|---|
Doelstelling 5.01.01 Samen richting Nul verkeerslachtoffers | 14.281.503 | -1.788.868 | 12.492.635 | |
Saldo | 14.281.503 | -1.788.868 | 12.492.635 |
Toelichting nieuw beleid 2025
Nieuw beleid 2025 | 2025 |
---|---|
B06. Actualisatie kapitaallasten vaste activa | |
Bij de begroting worden jaarlijks de afschrijvingskosten herberekend op basis van de verantwoording in de jaarrekening en de inventarisatie van het verloop van de investeringsprojecten bij de begroting. De verschuivingen naar achteren in de tijd leiden tot latere afschrijvingskosten en voordelen op korte termijn in de meerjarenraming. | -1.788.868 |
Totaal | -1.788.868 |