Gemeenschappelijke regeling
SNN
SNN
Naam verbonden partij
Samenwerkingsverband Noord-Nederland
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Het stimuleren van duurzame, innovatieve economische ontwikkeling van Noord-Nederland.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
33,33%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Via stemrecht in het DB en AB. GS is met 1 lid vertegenwoordigd in het DB en met 3 leden in het AB.
Risico's
1. Afschalingsrisico. Wanneer het SNN structureel minder programma’s en regelingen ter uitvoering krijgt, zal de formatie van de subsidieteams en de ondersteunende teams hier op moeten worden aangepast. Het risico is dat frictiekosten ontstaan doordat het aanpassen van de organisatie langer duurt dan de afbouw van de opdrachten.
2. Cybersecurity. Het risico bestaat dat het SNN op basis van actuele cybersecurityrisico’s wordt gedwongen om snel de beveiliging van de systemen op te hogen of dat het SNN gehackt wordt en om losgeld wordt gevraagd, zonder dat
daarvoor ruimte is in de begroting.
3. Krappe arbeidsmarkt. Door de krappe arbeidsmarkt moet rekening gehouden worden met personeelsverloop. Het blijft daarmee een reëel risico dat er ‘tijdelijk’ extern moet worden ingehuurd om aan de vraag te kunnen voldoen met hogere kosten als gevolg.
4.1 Voldoen aan wet- en regelgeving – EFRO. Het risico dat op enig moment niet wordt voldaan aan voorschriften, regels en procedures, zowel opgelegd door de geldgever als vastgelegd in de eigen administratieve organisatie, inclusief toetsingskader en controleprotocollen. Zoals procedurele risico’s in de uitvoering volgens de Europese richtlijn.
4.2. Voldoen aan wet- en regelgeving – EFRO. Op dit moment wordt niet voldaan wordt aan de voorwaarden tot quasi-inbesteding van subsidietrajecten bij SNN (80/20 verhouding).Beheersmaatregel
1. SNN heeft een overzicht van alle lopende programma’s en regelingen. Daarnaast is frequent contact met alle partijen over nieuwe programma’s en regelingen. Er wordt gewerkt met een aandeel flexibele 8 van 48 medewerker zodat fluctuaties in de hoeveelheid werk kan worden opgevangen. In de huidige arbeidsmarkt is het balanceren tussen het zijn van een aantrekkelijke werkgever en het beschikken over een flexibele capaciteit.
2. Cybersecurity is een belangrijk thema bij de instandhouding en (door)-ontwikkelingen van de IT-systemen. De IT-afdeling maakt hiervoor gebruik van de expertise van de externe IT-leveranciers. De CISO van het SNN adviseert gevraagd en ongevraagd met als doel de beveiliging op het gewenste niveau te houden.
3. Voor de arbeidsvoorwaarden is het SNN afhankelijk van de CAO die het Interprovinciaal Overleg (IPO) met de partners overeenkomt. Het SNN probeert de werkomstandigheden zo vorm te geven dat medewerkers in staat worden gesteld om hun werk efficiënt, effectief en op een prettige manier uit te voeren. Doordat teamleiders periodiek met medewerkers in gesprek zijn over werkomstandigheden en ambities, wordt op verloop gestuurd en geanticipeerd.
4.1. Dit risico is gering, de auditautoriteit die in opdracht van het ministerie van EZK toezicht houdt op de MA-en waaronder SNN. Focus blijft op de selectie van projecten, controle spoor, informatiesystemen en maatregelen tegen fraude.
4.2. Uitvoering van extra werkzaamheden ten aanzien van het aanbestedingsrecht in het verlenen van provinciale opdrachten aan SNN.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
10.617.000
5.442.000
20.933.000
19.804.000
Vreemd vermogen op 31-12
901.336.000
444.979.000
396.610.000
212.139.000
Resultaat (voor bestemming)
4.433.000
0
0
0
Bijdrage provincie
693.000
1.050.000
1.322.000
nog niet bekend
NRK
NRK
Naam verbonden partij
De Noordelijke Rekenkamer
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Onafhankelijk beleidsonderzoek
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
33,33%
Bestuurlijk belang
Adviesraad
Invloed uitoefenen
Via de Adviesraad het doen van suggesties ten behoeve van het onderzoeksprogramma. Ook adviseert de Adviesraad over de begroting en de wijze van publiceren van rapporten en het doen van suggesties ten behoeve van het onderzoeksprogramma.
Risico's
Eventueel aansprakelijkheid n.a.v. onderzoeken.
Beheersmaatregel
Ontwikkelingen goed volgen en monitoren.
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
208.121
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
604.428
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
118.370
0
0
0
Bijdrage provincie
303.333
284.000
284.000
284.000
Opbrengsten dienstverlening
8.415
10.000
10.000
nog niet bekend
OV-bureau
OV-bureau
Naam verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam OV-bureau van de gemeente Groningen en de provincies Groningen en Drenthe
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Zorgen voor en bevorderen van openbaar vervoer
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
35,00%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Via zeggenschap in het AB en DB en door PS via de mogelijkheid voor een zienswijze op de ontwerpbegroting.
Risico's
1. De effecten van de uitbraak van het coronavirus zijn nog steeds voelbaar in het openbaar vervoer. In het nieuwe normaal na corona wordt bijvoorbeeld veel meer thuis gewerkt. Dit is een van de redenen dat de ov-reizigers langzamer dan verwacht weer terug komen. Voor 2024 is naast een compensatie voor het niet indexeren van het OV-kaartje eind 2023 een beperkte Rijksbijdrage toegezegd voor het stutten van het OV.
2. Voor het inschatten van lasten en baten voor de meerjarige begroting OV-Bureau wordt uitgegaan van handmatige berekeningen in een Excelmodel. Door alle onduidelijkheden i.v.m. de coronacrisis/energiecrisis is de toekomst erg moeilijk goed te voorspellen. Daar komt bij dat 100% doorberekenen van kostenstijgingen en daardoor flink hogere vervoerstarieven als ongewenst worden beschouwd.
3. Het streven is om het Weerstandsvermogen op peil te houden: € 4,75 miljoen is bedoeld om crisissituaties te kunnen opvangen. Maar in de huidige meerjarenraming wordt een gedeelte van het weerstandsvermogen van het OV-Bureau ingezet en gaat het op termijn door de ondergrens van het weerstandsvermogen.Beheersmaatregel
1. In de Begroting 2025 zien we in financieel opzicht meerjarig een positieve trend ontstaan en zijn maatregelen die door het OV-bureau beïnvloedbaar verwerkt (beperken omvang van dienstregeling en inzet additionele financiële middelen vanuit het Rijk en/of de deelnemers en/of het eigen weerstandsvermogen).
2. Het OV-Bureau laat deze doorrekening toetsen door de accountant. Het OV-Bureau zal verzocht worden de werkwijze van het OV-model af te stemmen met de deelnemers.
3. Door de bijdragen van de provincies te indexeren worden prijsstijgingen in ieder geval deels gecompenseerd. Additionele financiering van derden (Rijk en/of provincie Groningen, Drenthe en gemeente Groningen) is noodzakelijk om niet structureel op een financieel tekort uit te komen. De verdeling van middelen / tekorten OV-bureau bedraagt Drenthe 35% en provincie / gemeente Groningen 65%.
Provinciale Staten hebben zich uitgesproken tegen de hoge landelijke indexering van het ov-kaartje voor 2024 met 11%. Deze 11% kostenderving wordt structureel gecompenseerd door het Rijk (motie Bikker).Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
20.818.000
9.963.000
7.437.000
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
17.966.000
12.006.000
10.345.000
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-1.523.000
0
0
nog niet bekend
Bijdrage provincie
23.168.343
24.053.037
25.267.234
26.703.677
Opbrengsten dienstverlening
16.779
15.043
nog niet bekend
nog niet bekend
Omgevingsdienst Drenthe (RUD Drenthe)
Omgevingsdienst Drenthe (RUD Drenthe)
Naam verbonden partij
Omgevingsdienst Drenthe (Voorheen Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Uitvoering vanaf 1 januari 2024 de Omgevingswet en overige uitvoeringstaken op het gebied van milieu
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
17,00%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Door de vertegenwoordiging in het Dagelijks- en Algemeen bestuur.
Risico's
1. De werkzaamheden van de Omgevingsdienst Drenthe zijn wettelijke taken met een hoog maatschappelijk belang. Als deze werkzaamheden niet/onvoldoende worden uitgevoerd lopen burgers en bedrijven milieurisico’s.
2. Het weerstandsvermogen is in lijn met de risico's bij de Omgevingsdienst Drenthe. Dit houdt in dat tekorten in de bedrijfsvoering voornamelijk voor rekening komen van de deelnemers.
3. De Omgevingsdienst Drenthe heeft last van de krappe arbeidsmarkt. Hierdoor ontstaat het risico dat de Omgevingsdienst Drenthe de werkzaamheden niet volledig uit kan voeren.Beheersmaatregel
1. Er vindt goede afstemming plaats tussen de deelnemers en de Omgevingsdienst Drenthe over de uitvoering van het jaarplan. Middels DB en AB worden de deelnemers geïnformeerd over de voortgang. Er wordt periodiek geëvalueerd op inhoud en procesniveau.
2. In de reguliere overleggen van de accounthouders, eigenaren en het DB en AB wordt hierop gestuurd. Met de Omgevingsdienst Drenthe zijn afspraken gemaakt over het verlenen van inzicht in de voortgang op het jaarprogramma en de eventuele bijsturingsmogelijkheden.
3. Tussen de ODG, FUMO en Omgevingsdienst Drenthe vindt afstemming plaats over de arbeidsmarktstrategie. Het opdrachtgeverschap richting de Omgevingsdienst Drenthe professionaliseren we verder. Zo geven we de Omgevingsdienst Drenthe tijdig inzicht in de verwachte opdracht waardoor zij tijdiger personeel kunnen aantrekken of vasthouden.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
696.000
312.000
661.000
811.000
Vreemd vermogen op 31-12
5.056.000
5.863.000
58.280.000
5.103.000
Resultaat (voor bestemming)
349.000
0
0
150.000
Bijdrage provincie
3.883.188
3.314.887
2.895.887
42.851.522
Opbrengsten dienstverlening
568.383
547.586
547.586
nog niet bekend
Prolander
Omgevingsdienst Drenthe (RUD Drenthe)
Naam verbonden partij
Omgevingsdienst Drenthe (Voorheen Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Doel
Uitvoering vanaf 1 januari 2024 de Omgevingswet en overige uitvoeringstaken op het gebied van milieu
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
17,00%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Door de vertegenwoordiging in het Dagelijks- en Algemeen bestuur.
Risico's
1. De werkzaamheden van de Omgevingsdienst Drenthe zijn wettelijke taken met een hoog maatschappelijk belang. Als deze werkzaamheden niet/onvoldoende worden uitgevoerd lopen burgers en bedrijven milieurisico’s.
2. Het weerstandsvermogen is in lijn met de risico's bij de Omgevingsdienst Drenthe. Dit houdt in dat tekorten in de bedrijfsvoering voornamelijk voor rekening komen van de deelnemers.
3. De Omgevingsdienst Drenthe heeft last van de krappe arbeidsmarkt. Hierdoor ontstaat het risico dat de Omgevingsdienst Drenthe de werkzaamheden niet volledig uit kan voeren.Beheersmaatregel
1. Er vindt goede afstemming plaats tussen de deelnemers en de Omgevingsdienst Drenthe over de uitvoering van het jaarplan. Middels DB en AB worden de deelnemers geïnformeerd over de voortgang. Er wordt periodiek geëvalueerd op inhoud en procesniveau.
2. In de reguliere overleggen van de accounthouders, eigenaren en het DB en AB wordt hierop gestuurd. Met de Omgevingsdienst Drenthe zijn afspraken gemaakt over het verlenen van inzicht in de voortgang op het jaarprogramma en de eventuele bijsturingsmogelijkheden.
3. Tussen de ODG, FUMO en Omgevingsdienst Drenthe vindt afstemming plaats over de arbeidsmarktstrategie. Het opdrachtgeverschap richting de Omgevingsdienst Drenthe professionaliseren we verder. Zo geven we de Omgevingsdienst Drenthe tijdig inzicht in de verwachte opdracht waardoor zij tijdiger personeel kunnen aantrekken of vasthouden.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
696.000
312.000
661.000
811.000
Vreemd vermogen op 31-12
5.056.000
5.863.000
58.280.000
5.103.000
Resultaat (voor bestemming)
349.000
0
0
150.000
Bijdrage provincie
3.883.188
3.314.887
2.895.887
42.851.522
Opbrengsten dienstverlening
568.383
547.586
547.586
nog niet bekend
Naamloze Vennootschap
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Naam verbonden partij
BNG Bank N.V.
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Financiële dienstverlening aan overheden en instellingen met een maatschappelijk belang.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
0,16%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Ja, via AvA
Risico's
De BNG Bank N.V. (BNG) verstrekt voornamelijk kredieten aan decentrale overheden, woningcorporaties en zorginstellingen. Het grootste deel van de kredietportefeuille bestaat uit leningen gegarandeerd door overheidsinstanties met een risicoweging van 0%. De BNG behoort tot de meest solide banken van Europa met de hoogste kredietwaardigheidsratings (Moody’s: Aaa, Standard & Poor’s: AAA en Fitch: AAA), wat een uitstekend risicoprofiel impliceert. Het risicobeheer is gericht op handhaving van het risicoprofiel. Overall beoordelen wij het risico in deze verbonden partij als laag, ook in relatie tot het geringe belang van 0,16%.
Beheersmaatregel
De provincie Drenthe heeft geen specifieke beheersmaatregelen getroffen. De BNG maakt voor elk risico de afweging of zij bereid is deze te lopen. Indien dit het geval is, zijn er door de BNG maatregelen getroffen om deze risico's te beheersen.
NB. Onderstaande bedragen zijn in miljoenen euro's.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
4.412
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
110.819
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
254
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
NOM
NOM
Naam verbonden partij
N.V. NOM, Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Het stimuleren van de regionale economische structuur en werkgelegenheid
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
16,67%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Als aandeelhouder invloed via de AvA.
Risico's
1. De provinciale deelneming in de NOM is in 2016 aangekocht voor een bedrag van € 21,5 miljoen (16,67% van totaal). In 2020 is de inzet op deze deelneming nog eens verhoogd met bijna € 3 miljoen. In 2021 is nogmaals een agiostorting gedaan van € 3,9 miljoen vanwege de extra middelen die het Rijk beschikbaar heeft gesteld om de coronacrisis het hoofd te bieden. Eind 2021 heeft de definitieve afrekening van de aankoop van de aandelen NOM plaatsgevonden en is de aankoopprijs van destijds € 250.000,-- lager geworden. Het grootste risico voor de provincie als deelnemer in N.V. NOM is het risico dat de benaderde marktwaarde van de participaties van N.V. NOM daalt en het provinciaal deelnemersbelang in N.V. NOM moet worden afgewaardeerd conform het BBV. Deze benaderde marktwaarde van de participaties is de beste inschatting die N.V. NOM maakt van de mogelijke transactieprijs in een vrije markt. Gelet op de aard van de bedrijven waarin N.V. NOM investeert, kan de hoogte van de benaderde marktwaarde jaarlijks aan verandering onderhevig zijn. De afgelopen jaren was sprake van een afwaardering die ten laste van de risicoreserve is gebracht. Mogelijk dat dit ook in het komende jaar zich kan voordoen. O.b.v de Jaarrekening 2023 kon de waardering weer bijgesteld worden en hoefde niets meer te worden voorzien.
2. De NOM heeft het karakter van een hoog risico-financier. Veel van de ondernemingen die de NOM financiert zijn startups; technologiegedreven en innovatieve bedrijven. Investeren is dan ook niet zonder risico’s. Bij jonge innovatieve bedrijven zijn zowel de technologie als de onderneming nog in ontwikkeling. Deze ondernemingen hebben risicoprofielen die marktpartijen, zoals banken of andere investeerders, niet accepteren. Het is daarom reëel rekening te houden met een minimaal rendement of zelfs afboekingen op de investeringen.
3. Door de directie van de N.V. NOM worden jaarlijkse updates van de risicoanalyse uitgevoerd. In het jaarverslag over 2023 ging de N.V. NOM uitgebreid in op deze risico's en de maatregelen die zij treft om deze risico’s te beheersen. Als belangrijkste risico’s merkt de NOM aan de risico's rondom data- en cybersecurity wat al geruime tijd niet meer alleen een IT kwestie. De meeste incidenten vinden plaats door onjuist handelen van personeelsleden. Daarnaast het niet in kunnen vullen van vacatures en ziet de NOM de overtreding van de staatssteunregels als groot risico.
4. De NOM is bij uitstek een verbonden partij die gevoelig is voor fluctuaties in de markt. In geval van een economische recessie heeft dit direct gevolgen voor de waardering van het eigen vermogen en de benaderde marktwaarde van de NOM. Dit heeft invloed op de waardering van de aandelen NOM op de provinciale balans.
5. Voor 2023 werd rekening hebben gehouden met zaken als stijgende energiekosten, hogere inflatie en problemen in de logistieke keten, voor 2024 ziet de NOM voor dergelijke invloeden een kleinere rol voor 2025 is nog geen begroting opgesteld. Blijft dat er altijd een kans bestaat dat een aantal ondernemingen in financiële problemen komt en er voorzieningen getroffen moeten worden als gevolg van afwaarderingen.Beheersmaatregel
1. De benaderde marktwaarde van de aandelenparticipaties komt tot stand door een cijfermatige benadering van de marktwaarde gevolgd door meerdere financiële waarderingsmethodieken. De gevolgde benadering borgt dat de waardering gestandaardiseerd en consistent tot stand komt. Wij ontvangen rapportages waarmee we de NOM kunnen monitoren. Aanpassingen van de waardering verlopen via de Voorziening deelnemingen, zodat bij een eventuele opwaardering van de deelneming eerdere afwaarderingen gecompenseerd kunnen worden.
2. Voordat de NOM overgaat tot een investeringsbeslissing wordt er door de investment manager als onderdeel van de due diligence een inschatting gemaakt van de hoogte van de verbonden risico’s. Mede om risico's te beperken is een aandeelhoudersinstructie voor de NOM opgesteld.
3. De NOM heeft voor het beheersen van de risico’s op het gebied van staatssteun en ICT beheersmaatregelen ingevoerd.
4. en 5. Hier zijn niet direct beheersmaatregelen voor te nemen.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
150.026.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
18.204.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-1.193.000
1.406.843
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
650.000
650.000
650.000
650.000
Opbrengsten dienstverlening
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
nog niet bekend
GAE
GAE
Naam verbonden partij
Groningen Airport Eelde N.V. (GAE)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Uitoefening van het luchthavenbedrijf
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
30,00%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Stemrecht in de AvA
Risico's
1. GAE dient een groot maatschappelijk belang met een mate van onzekerheid qua exploitatie. Beide provincies hebben in december 2023 besloten om voor 10 jaar NEDAB-bijdragen beschikbaar te stellen, dat geeft zekerheid voor GAE. De luchthaven heeft ook te maken met een groot aantal risico’s dat niet of zeer moeilijk beheersbaar is. Dit betreffen aanslagen, vliegrampen, economische bedreigingen (inflatie, alternatieve luchthavens en snelle treinverbindingen) en veranderende wet- en regelgeving die de bedrijfsvoering van de luchthaven direct raken.
2. De gemeente Groningen heeft haar aandelen (26%) verkocht aan FB Oranjewoud Participaties BV. Deze private partij gaat niet meebetalen aan investeringen voor de luchthaven. Nu de nieuwe strategie door beide provincies is omarmd, nemen de financieringslasten voor de publieke aandeelhouders toe. De 10-jarige financiering van de NEDAB-kosten zal gemeente Tynaarlo, zoals in 2017 afgesproken, gestand doen. De gemeente Tynaarlo stopt na die periode met haar bijdrage en is voornemens om haar aandelen over te dragen aan de NV.
3. Voor de verdeling van het vliegverkeer is geen sprake van een level playing field voor de luchthavens in Nederland.Beheersmaatregel
1. Risico's blijven in principe beperkt tot de omvang van de kapitaalinbreng in geval van een faillissement en de jaarlijkse bij te dragen bijdrage. Het aandelenkapitaal van de provincie Drenthe is nominaal gewaardeerd op € 1.242.000,-- en een Drentse storting van € 2.156.434,-- (7 x € 308.062,--) in de agioreserve. De boekwaarde van de aandelen is op € 0,- gewaardeerd. Daarnaast heeft de provincie Drenthe op 20 december 2023 € 23 miljoen aan extra middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van de NEDAB-kosten voor een periode van 10 jaar.
2. Inmiddels is duidelijk dat FB Oranjewoud Participaties BV het maatschappelijk belang van de luchthaven onderschrijft en deze open wenst te houden, maar geen bijdrage in de NEDAB toekent. Wel heeft zij de panden van de voormalige Rijksluchtvaartschool aangekocht ter ondersteuning van de bedrijvigheid. De staten van Groningen alsook die van Drenthe aangegeven tot maximaal 50% van de NEDAB-bijdragen te willen financieren, waarmee de garantie voor het gehele bedrage is afgegeven.
3. GAE voert een doorlopende lobby richting het Rijk voor een solide positie in het landsdekkende systeem voor vliegverkeer.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
9.325.593
8.118.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
3.028.743
5.048.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-212.088
-487.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
648.000
1.898.000
2.436.000
2.486.000
Enexis Holding N.V.
Enexis Holding N.V.
Naam verbonden partij
Enexis Holding N.V.
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Energiedistributie
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
2,37%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
De provincie Drenthe is als aandeelhouder door de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie.
Risico's
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) long term rating AA- (stable) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).
De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
De door de aandeelhouders verstrekte leningen zijn per ultimo 2023 € 500 miljoen (2022: € 500 miljoen).
De over de aandeelhoudersleningen betaalde rentevergoedingen bedroegen in 2023 € 10 miljoen (2022: € 10 miljoen).
De aan de aandeelhouders betaalde dividenduitkering bedroeg in 2024 (over het boekjaar 2023) € 36 miljoen (dividend 2023: 193 miljoen, inclusief € 100 miljoen uit het verkoopresultaat van Fudura B.V.).
Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. De geraamde dividendinkomsten voor de jaren 2024 en verder zijn in 2022 reeds neerwaarts bijgesteld.
Het dividendbeleid dat vanaf het boekjaar 2023 geldt is er maximaal 50% van de nettowinst uit gewone bedrijfsvoering wordt uitgekeerd, onder bepaalde voorwaarden ten aanzien van credit ratings en incidentele posten.Beheersmaatregel
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op basis van de jaarrekening 2023 een solvabiliteit van circa 51% (2022: 53%). Dit levert een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding N.V.
NB. Onderstaande bedragen zijn in miljoenen euro's.Bedragen in miljoenen
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
5.320
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
5.140
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
72
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
Naam verbonden partij
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
Kredietverlening aan waterschappen en andere overheden
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
0,04%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Ja, via AvA
Risico's
De Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB) verstrekt voornamelijk kredieten aan overheden en aan instellingen die door overheden worden gegarandeerd. Dat resulteert in een laag risicoprofiel van de kredietportefeuille van de NWB. Risicobeheer heeft een centrale plaats in de organisatie van de NWB en wordt gekenmerkt door het effectief inspelen op veranderende marktomstandigheden en het bieden van adequate kaders voor de activiteiten van de bank. Dit helpt de bank haar sterke financiële positie en zeer lage kostenstructuur te behouden. De NWB beschikt over de hoogste kredietwaardigheidsratings AAA/Aaa. Overall beoordelen wij het risico in deze verbonden partij als laag, ook in relatie tot het geringe belang ad 0,04%.
Beheersmaatregel
De provincie Drenthe heeft geen specifieke beheersmaatregelen getroffen. De NWB maakt voor elk risico de afweging of zij bereid is deze te lopen. Indien dit het geval is, zijn er door de NWB maatregelen getroffen om deze risico's te beheersen.
NB. Onderstaande bedragen zijn in miljoenen euro's.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
2.060
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
73.849
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
126
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
WMD Drinkwater N.V. (voorheen: N.V. Waterbedrijf Drenthe)
WMD Drinkwater N.V. (voorheen: N.V. Waterbedrijf Drenthe)
Naam verbonden partij
WMD Drinkwater N.V. (voorheen: N.V. Waterbedrijf Drenthe)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Doel
De vennootschap heeft als doel de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen de winning, de productie, het transport, de verkoop en distributie van water binnen het distributiegebied en de verkoop en distributie van drinkwater en gros buiten het distributiegebied, alsmede het verrichten van al hetgeen met de publieke drinkwatervoorziening verband houdt of daartoe in de ruimste zin bevorderlijk kan zijn.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
50,00%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
via de aandeelhoudersrelatie
Risico's
1. De drinkwatervoorziening wordt door de overheid niet overgelaten aan de markt. De WMD is sterk afhankelijk van wet en regelgeving. Door de toezichthouders ILT en ACM wordt de speelruimte beperkt die de WMD heeft voor het bepalen van tarieven en het daarmee het doen van investeringen. De tarieven zijn genormeerd; gebaseerd op de WACC is slechts een beperkte vergoeding van vermogenskosten toegestaan.
2. De WMD moet steeds een goede balans vinden tussen de beschikbaarheid van voldoende middelen, borgen van de drinkwatervoorziening in Drenthe, acceptabele tariefontwikkeling voor klanten en aandeelhouders en robuuste ontwikkeling van parameters die nodig zijn voor verkrijgen van financiering.Beheersmaatregel
Het financiële beleid van de WMD wordt uitgewerkt naar het jaarlijks te verschijnen Meerjaren Investeringsplan (MIP), als integraal onderdeel van het Bedrijfsjaarplan.
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
64.929.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
174.276.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
3.175.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Besloten Vennootschap
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Naam verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Doel
Verkoop Vennootschap
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
2,28%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
De provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie.
Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is beperkt tot de hoogte van het gestorte aandelenkapitaal van deze vennootschap (art 2:81 BW).
Beheersmaatregel
-
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
1.443.974
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
31.981
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-36.040
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
CSV Amsterdam B.V.
CSV Amsterdam B.V.
Naam verbonden partij
CSV Amsterdam B.V.
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Doel
Vertegenwoordiging verkopende aandeelhouders Essent
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
2,28%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
De provincie Drenthe is via de provincie Groningen vertegenwoordigd in de aandeelhouderscommissie.
Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestorte aandelenkapitaal van deze vennootschap (art. 2:81 BW).
Beheersmaatregel
-
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
84.349
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
64.446
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-125.730
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
MKB Fonds Drenthe
MKB Fonds Drenthe
Naam verbonden partij
MKB Fonds Drenthe B.V.
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Doel
Stimulering MBK innovatie
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
100,00%
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Invloed uitoefenen
Via de AvA (als 100% aandeelhouder)
Risico's
1. De provincie is enig aandeelhouder en heeft € 13 miljoen geïnvesteerd in het MKB Fonds met als doel de economie van het midden en klein bedrijf te stimuleren en daarmee werkgelegenheid te realiseren. Deze provinciale bijdrage moet onder aftrek van de beheerskosten revolverend worden ingezet. Daarnaast is in 2021 een lening verstrekt van € 10 miljoen. Deze lening kan opgenomen worden afhankelijk van de financieringsbehoefte van het fonds. Een financieel risico is dat de lening aan het eind van de looptijd niet terugbetaald kan worden door het MKB Fonds.
2. Aan het financieren van ondernemingen zijn risico's verbonden. Voor het MKB Fonds zijn deze hoger doordat de doelondernemingen zich bevinden in een segment met hogere risico's. Het gaat immers om jonge, innovatieve ondernemingen, startups en bestaande ondernemingen die hun nieuwe ideeën willen valoriseren.
3. Het fonds verwacht dat in 2024 de rentes gestabiliseerd maar hoog blijven, waardoor de groei van de economie nagenoeg nihil zal zijn. Mogelijk zal een aantal ondernemingen o.a. door terugbetaling van de Covid-steun, in financiële problemen kunnen komen en moeten mogelijk meer voorzieningen getroffen worden. Voor 2025 is nog geen inschatting gemaakt door het MKB-fonds.Beheersmaatregel
1. De € 13 miljoen die ingebracht in het MKB-fonds is destijds in de begroting van de provincie als last genomen. Om die reden zullen niet nog eens financiële risico’s afgewikkeld hoeven te worden over dat bedrag. Daarmee impliceert de provincie in haar boekhouding dat het fondsvermogen niet zal terugvloeien naar de provincie, ondanks dat het fonds het oogmerk ‘revolverend’ heeft. Het idee is om het MKB in Drenthe vooruit te helpen en eventuele opbrengsten in de vorm van rente, dividend en verkoopopbrengsten van deelnemingen hiervoor opnieuw in te zetten binnen het MKB-fonds zelf. Ter afdekking van het risico dat de lening niet terugbetaald kan worden, is een storting van 10% ofwel € 1 miljoen in de Reserve opvang revolverend financieren gedaan.
2. Per onderneming wordt de risico-ontwikkeling bewaakt en het risicoprofiel wordt halfjaarlijks opnieuw beoordeeld en besproken met de RvC. Daarnaast moet de portefeuille van het MKB Fonds voldoende gespreid over de levensfasen, sectoren en financieringsbedragen zijn opgebouwd.
3. Twee keer per jaar wordt door het MKB-fonds een analyse van het portefeuillebedrijf gemaakt en wordt de Benaderde MarktWaarde (BMW) berekend.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
6.125.167
5.681.747
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
594.677
-850.000
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-290.130
-508.891
nog niet bekend
nog niet bekend
Gemeenschappelijke regeling zonder meer
Vechtdallijnen
Vechtdallijnen
Naam verbonden partij
Beheerorganisatie Vechtdallijnen (Provincie Overijssel)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling zonder meer
Doel
Concessiebeheer spoorverbindingen Zwolle-Emmen en Almelo–Mariënberg
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
36,00%
Bestuurlijk belang
Lid stuurgroep
Invloed uitoefenen
Via de bestuurder in de stuurgroep en via de ambtelijke samenwerkingsgroepen
Risico's
1. De opdrachtgevende partijen Overijssel en Drenthe zijn opbrengstverantwoordelijk voor de exploitatie van de treindienst. Dat wil zeggen dat zij de risico’s lopen van fluctuerende kaartverkoop inkomsten. Net als bij het OV bureau Groningen Drenthe wordt er een conservatief financieel beleid gevoerd.
2. De effecten van de uitbraak van het coronavirus zijn nog steeds voelbaar in het openbaar vervoer. In het nieuwe normaal na corona wordt bijvoorbeeld veel meer thuis gewerkt. Dit is een van de redenen dat de ov-reizigers langzamer dan verwacht weer terug komen. Voor 2024 is naast een compensatie voor het niet indexeren van het OV-kaartje eind 2023 een beperkte Rijksbijdrage toegezegd voor het stutten van het OV (motie Bikker) en de incidentele vergoeding SOV (motie Krul) gold alleen over 2024. De compensatie lijkt niet genoeg te zijn en vervalt deels vanaf 2025.
3. Bij de Vechtdallijnen hebben we nog te maken met incidenten op het vlak van sociale veiligheid. Dit is een structureel aandachtspunt. Met ingang van 2023 hebben we voor de huidige concessieperiode hiervoor samen met Overijssel en het Rijk middelen beschikbaar gesteld.Beheersmaatregel
1. De fluctuaties in het resultaat worden opgevangen in de exploitatie van de beheersorganisatie de beschikking 2024 is verstrekt en de beschikking van 2025 volgt later dit jaar..
2. Voor 2024 is het herstel van de vraaguitval ingezet, maar het niveau van 2019 is nog niet bereikt. Dit kan leiden tot een tariefsverhoging in 2025.
3. De kosten van inzetten van extra personeel en vliegende brigades is in 2022 incidenteel opgelost t/m 2027. Hierna zal een structurele oplossing gevonden moeten worden.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
3.427.272
4.888.430
3.448.714
3.644.774
RGA
RGA
Naam verbonden partij
Regio Groningen-Assen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling zonder meer
Doel
Afstemming woningbouw en bedrijventerreinen voor plangebied
Realisatie pakket bereikbaarheidsmaatregelen
Behoud en versterking (landschappelijke) kwaliteitEigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
12,50%
Bestuurlijk belang
Lid stuurgroep
Invloed uitoefenen
GS via stuurgroep. PS middels zienswijze op begrotingen en jaarstukken
Risico's
1. Een tekort op de vrij te besteden middelen binnen het Financieel Kader. Er is dan meer aan projecten toegewezen dan dat er daadwerkelijk aan middelen beschikbaar is. Dit was in het verleden het geval, maar nu al enige jaren niet meer. Evengoed blijft dit een risico.
2. Er bestaat het risico dat de frictiekosten van salarisverplichtingen voor het boventallig personeel van Regio Groningen-Assen niet kan worden gedekt uit detacheringsvergoedingen.Beheersmaatregel
1. Elk jaar wordt het financieel kader geactualiseerd om te kijken hoe groot het risico is. Door vrijval vanuit projecten is er geen tekort meer. Anders dan in voorgaande jaren heeft de Stuurgroep nog een substantieel bedrag beschikbaar (in de Begroting 2025 is de vrije ruimte bepaald op € 8,27 miljoen) om keuzes te maken binnen de thema’s van de Toekomstagenda. Daarnaast is sprake van een vrijval uit voorgaande jaren van € 1,14 miljoen, waarmee de totale ruimte binnen het Financieel Kader op € 9,41 miljoen uitkomt. Daarnaast gaan we ervan uit dat de projecten conform de beschikkingen worden afgerekend. Afgelopen jaar is door goedkoper uitvallende projecten de vrijval verder opgelopen het gaat hierbij om vrijval binnen de thema's Regionale projecten en Mobiliteit. Overigens zijn de lasten in de Begroting 2025 nu aanzienlijk hoger dan de inkomsten, waardoor ingelopen wordt op de vrije ruimte.
2. Om dit risico te beperken heeft RGA een Bestemmingsreserve frictiekosten ingesteld. Het saldo van deze reserve lijkt voldoende hoog te zijn om het risico op te vangen.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
7.971.142
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
1.742.724
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
4.196.086
4.894.763
-2.525.373
nog niet bekend
Bijdrage provincie
921.732
921.732
921.732
921.732
Vereniging
IPO
IPO
Naam verbonden partij
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
Rechtsvorm
Vereniging
Doel
Belangenbehartiging van provincies in ‘Den Haag’ en ‘Brussel'
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
8,12%
Bestuurlijk belang
Lid Bestuur
Invloed uitoefenen
Invloed kan worden uitgeoefend in het IPO-bestuur door het collegelid dat lid is van het IPO-bestuur. Het college van GS in de persoon van het IPO-bestuurslid legt verantwoording af over het gevoerde beleid aan PS.
Risico's
1. Onze jaarlijkse financiële bijdrage kan hoger dan geraamd uitvallen. De deelnemersbijdrage IPO is voor Drenthe vastgesteld op 8,12% en de bijdrage BIJ12 bedraagt 8,12%.
Beheersmaatregel
1. De ontwikkeling van kosten IPO en BIJ12 goed volgen en monitoren.
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
9.393.432
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
38.268.737
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
5.588.782
0
0
nog niet bekend
Bijdrage provincie
1.753.000
1.880.000
1.963.000
nog niet bekend
Huis van de Nederlandse Provincies
Huis van de Nederlandse Provincies
Naam verbonden partij
Huis van de Nederlandse Provincies
Rechtsvorm
Vereniging
Doel
Het HNP vervult als vooruitgeschoven post een signalerende functie en is een platform voor de gezamenlijke belangenbehartiging van de provincies en het IPO in Brussel. Het Huis van de Nederlandse Provincies zet zich in om zo vroeg mogelijk input te leveren in Brussel
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
7,69%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Via het bestuur
Risico's
1. Onze jaarlijkse financiële bijdrage kan hoger dan geraamd uitvallen. De deelnemersbijdrage HNP is voor Drenthe vastgesteld op 7,69%.
2. De twaalf Nederlandse provincies en het Interprovinciaal Overleg (IPO) stichtten in 2000 het Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) in Brussel. Het HNP is een stichting waarop het Belgisch vennootschapsrecht van toepassing is (statutair gevestigd in Brussel). Daardoor is sprake van een afwijkende financiële verslaglegging.Beheersmaatregel
1. Ontwikkeling van kosten HNP goed volgen en monitoren.
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
620.223
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
197.368
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-72.375
0
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
68.136
71.542
nog niet bekend
nog niet bekend
Stichting
SLB
SLB
Naam verbonden partij
Stichting Landinrichting en Bodemverontreiniging
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Sanering van bodemverontreiniging in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincies Groningen en Drenthe
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
8,50%
Bestuurlijk belang
Lid Raad van Toezicht
Invloed uitoefenen
De Raad van Toezicht ziet toe op de directie en op de algemene gang van zaken van de stichting. De Raad heeft 5 leden. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieu-gedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid. Doorgaans wordt het Drentse lidmaatschap uitgevoerd door een waarnemend ambtenaar. De Raad van Toezicht van de SLB heeft in zijn vergadering van 17 februari 2011 ingestemd met het voorstel de jaarlijkse verantwoording over het gevoerde beleid te vereenvoudigen. Dit houdt in dat er niet langer een formeel en door de accountant goedgekeurd jaarverslag wordt uitgebracht, maar in plaats daarvan een tot op het niveau van de afzonderlijke uitgaven toelichtende verantwoording. Tevens is bepaald dat bij deze wijze van rapportage niet langer jaarlijks zal worden vergaderd, maar de rapportage in een schriftelijke ronde zal worden afgehandeld. Dit laat onverlet dat elk van de afzonderlijke leden van de raad het recht heeft SLB op te dragen alsnog een vergadering uit te schrijven voor plenaire behandeling van de rapportage.
Tevens voert de provincie invloed uit via haar wettelijke rol van bevoegd gezag Wet bodembescherming en als regievoerder van de bodemsaneringsoperatie. In dat verband moet zij inhoudelijke oordelen geven over besluiten omtrent de ernst van gevallen van bodemverontreiniging en over de kwaliteit van beschermingsmaatregelen, bodemsaneringen en nazorg.Risico's
Beheersmaatregel
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Naam verbonden partij
Stichting Bodembeheer Schoonebeek
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Sanering van bodemverontreiniging in aangewezen landinrichtingsgebieden in de provincie Drenthe
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
6,00%
Bestuurlijk belang
Lid Raad van Toezicht
Invloed uitoefenen
Het voorzitterschap wordt bekleed door de vertegenwoordiger van de gemeente Emmen. Het Drentse lidmaatschap wordt bemenst door de milieu-gedeputeerde. Iedere deelnemer heeft één stem. Besluiten worden genomen o.b.v. volstrekte meerderheid.
Risico's
1. Mocht de bodem vervuild blijken en het saneren hiervan is een discussie, dan heeft dit grote maatschappelijke impact en is de kans op imagoschade hoog. De bodemsanering zal direct worden geassocieerd met de verantwoordelijkheid van de provincie.
2. De stichting heeft in 2015 een analyse uitgevoerd betreffende de vermogens- en kostenopbouw. Uit deze analyse blijkt dat de baten (rente-inkomsten) de lasten (stichtings- en saneringskosten) niet meer kunnen compenseren. SBS belegt feitelijk ook niet meer; de gelden staan geparkeerd op een spaarrekening. Dit betekent dat op de lange termijn de voorziening onvoldoende is om de uitvoering van het takenpakket van de stichting te kunnen waarborgen. Naar aanleiding van de financiële analyse is een versobering van de uitvoering doorgevoerd. Het financiële toekomstperspectief op lange termijn blijft echter om aandacht vragen.Beheersmaatregel
1. In de Raad van Toezicht (RvT) worden afspraken gemaakt over de aanpak. De eigenaren van de vervuilde percelen zijn in de RvT vertegenwoordigd. Op deze wijze worden discussies over de aanpak vroegtijdig opgepakt.
2. De geplande saneringen zijn afgerond. De stichting maakt de overgang naar een beheerorganisatie, waarbij periodieke monitoring de belangrijkste taak is.
3. Bij tekorten zijn de overheden (provincie Drenthe en de gemeenten Emmen en Coevorden) aan te spreken, conform het overeengekomen convenant. In dat geval draagt de provincie bij in tekort of meerkosten. In dat geval draagt de provincie 50% bij in tekort of meerkosten. In 2023 zijn het financiële toekomstperspectief en de organisatievorm in relatie tot de overgang naar een beheerorganisatie en de komst van de omgevingswet onderwerp van gesprek geweest voor de Raad van Toezicht. In 2025 staat een volgende monitoring gepland; hieruit kunnen nog aanvullende maatregelen volgen. Aansluitend kan dan de passieve fase worden ingegaan. De Raad opteert om eind 2025 de mogelijkheden van het opheffen van de Stichting en het overhevelen van de taken naar de Omgevingsdienst Drenthe nader te onderzoeken.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
0
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
1.829.394
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
-21.933
-59.800
nog niet bekend
nog niet bekend
Energiefonds Drenthe (vh. Drentse Energie Organisatie)
Energiefonds Drenthe (vh. Drentse Energie Organisatie)
Naam verbonden partij
Energiefonds Drenthe
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Financiering van maatregelen waarmee de CO2-uitstoot wordt gereduceerd
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
100,00%
Bestuurlijk belang
Geen bestuurlijk belang
Invloed uitoefenen
Energiefonds Drenthe (voorheen Stichting Drentse Energie Organisatie) heeft een subsidierelatie met de provincie. De subsidievoorwaarden zijn vastgelegd in een programma van eisen. Via een jaarlijkse verantwoordingsrapportage wordt verantwoording afgelegd. Op basis van de bevindingen vindt een jaarlijks bestuurlijk overleg met het stichtingsbestuur en de directeur plaats.
Risico's
1. De provincie Drenthe heeft in 2018 aan Energiefonds Drenthe (EFD) € 39,2 miljoen in de vorm van een lening verstrekt. EFD verstrekt financiering aan bedrijven en instellingen die niet door reguliere geldverstrekkers wordt verstrekt. Het risico dat een deel van de uitgezette leningen niet worden kan worden afgelost en terugbetaald waardoor EFD niet aan terugbetalingsverplichtingen jegens de provincie kan voldoen, is aanwezig. In december 2022 is een aanvullende lening verstrekt van € 16 miljoen en is een lening van € 6,6 miljoen lening verstrekt ten behoeve van de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed. Beide leningen zijn op dit moment nog niet geheel opgenomen
2. De partijen waaraan EFD de leningen verstrekt, worden geraakt door wijzigingen in beleid en wet- en regelgeving. Dit kan ertoe leiden dat deze partijen in financiële moeilijkheden komen, doordat hun businessmodellen niet meer houdbaar zijn. Dit raakt indirect het EFD.
3. Crisissen kunnen ertoe leiden dat bedrijven aan wie EFD de energieleningen heeft verstrekt, in financiële problemen komen en daardoor niet meer aan hun betalingsverplichtingen richting EFD kunnen voldoen.Beheersmaatregel
1. EFD voert een actief debiteurenbeheer en heeft zekerheden (hypotheek- en pandrechten) gesteld ter nakoming van de betalings- en aflossingsverplichtingen door de leningnemers. Ook heeft EFD een voorziening hiervoor opgenomen en deze per saldo verrekend met de schuld aan de provincie. De hoogte van deze voorziening bepaalt EFD aan de hand van een risico-analyse per energielening. Voor 2023 ging het daarbij om een totaalbedrag van € 1.968.292,-- tegenover een bedrag van € 2.097.100,-- in 2022. Daarnaast is het cumulatieve saldo van de baten en lasten van de organisatie sinds de oprichting per saldo een negatief bedrag van € 391.550,--. Ook dit saldo wordt verrekend met de schuld aan de provincie en is minder negatief geworden door de winst over 2023.
2. De provincie heeft reserveringen van 10% van € 39,2 + € 16 miljoen en 15% van € 6,6 miljoen getroffen.
3. Per kwartaal levert EFD een financieel overzicht aan waarin de actuele stand is vermeld van die leningen die onder bijzonder beheer vallen. Van bijzonder beheer is sprake indien de lening een verhoogd risicoprofiel heeft als gevolg van bijvoorbeeld een achterstand op rente- en aflossingsverplichtingen dan wel in situaties waarbij de financiële positie van de leningnemer is verslechterd. Het doel van bijzonder beheer is enerzijds de leningnemer te begeleiden naar herstel en anderzijds het bewaken van het kredietrisico op de openstaande lening. Eind 2023 zaten drie leningen in bijzonder beheer met een totaal uitstaande leensom van € 1,5 miljoen. Met EFD is de afspraak gemaakt dat de jaarlijkse rente-inkomsten een eventueel verlies op oninbare vorderingen compenseren.
Door de stichtingsvorm kan de provincie Drenthe niet aansprakelijk worden gesteld. Ook het personeel van EFD is in dienst op basis van inhuur. Hiervoor gelden geen overnameverplichtingen.Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
140.000
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
45.150.403
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
165.002
127.025
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Opbrengsten dienstverlening
42.359
39.570
nog niet bekend
nog niet bekend
Coöperatieve vereniging NDVO-DOVA U.A.
Coöperatieve vereniging NDVO-DOVA U.A.
Naam verbonden partij
Coöperatieve vereniging Decentrale OV-Autoriteiten (NDVO-DOVA U.A.)
Rechtsvorm
Stichting
Doel
Het faciliteren en ondersteunen van de leden bij collectieve vraagstukken op het gebied van de exploitatie, infrastructuur en services voor reizigers, zoals informatievoorziening over het openbaar vervoer en andere vormen van collectief of individueel vervoer.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
6,67%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen Bestuur
Invloed uitoefenen
Via het bestuur
Risico's
1. De deelname aan NDOV en DOVA brengt kosten met zich mee. De jaarlijkse provinciale kosten voor deelname aan DOVA worden betaald door de provincie uit het budget bijdrage DOVA (destijds overgeheveld vanuit het budget Bijdrage OV-bureau Groningen Drenthe). De jaarlijkse provinciale bijdrage is beperkt qua omvang en bedraagt 0,33% van het totaal van de exploitatiebijdragen die het DOVA ontvangt. Deze verdeelsleutel is in 2019 voor 5 jaar (t/m 2024) vastgesteld. In de ALV van 13 december 2023 is afgesproken om ook na 2024 dezelfde systematiek aan te houden als voorheen (incl. een vaste voet), maar is nu als referentiejaar 2019 voor de bepaling van de verdeelpercentages gekozen (de reizigerskilometers en reizigersaantallen per decentrale overheid in dat jaar). Tevens is besloten om deze niet nu al vast te stellen voor 5 jaar, maar om jaarlijks een check te doen of 2019 nog voldoet als referentiejaar of dat een ander referentiejaar wellicht beter is.
2. In de Begroting 2025 heeft DOVA aangegeven dat het gewenste weerstandsvermogen is vanaf 2025 fors naar beneden is bijgesteld. Voor 2025 heeft DOVA een herijking voor de berekening van het weerstandsvermogen toegepast, naar voorbeeld van het OV-Bureau Groningen-Drenthe. Per mogelijke gebeurtenis is ingeschat wat de kans zou zijn dat een risico voorkomt en wat het maximale mogelijke risico in euro's zou zijn. De optelling van deze bedragen leidt tot een lager – ons inziens realistischer - weerstandsvermogen om aan te houden, namelijk € 600.000,-. Dit was eerder een bedrag van € 2 miljoen.Beheersmaatregel
De algemene reserve van DOVA wordt onder meer aangehouden voor het opvangen van risico’s en is in 2025 hoger dan de optelsom van de beschreven risico’s.
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
825.719
751.693
627.759
519.537
Vreemd vermogen op 31-12
4.484.347
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
316.269
59.181
20.859
nog niet bekend
Bijdrage provincie
13.375
11.448
16.179
nog niet bekend
GOA Publiek
GOA Publiek
Naam verbonden partij
Stichting Gemeenschappelijke Opleidingsactiviteit (semi) Publieke sector
Rechtsvorm
Stichting
Doel
De GOA Publiek is een samenwerkingsverband van publieke organisaties en onderwijsinstellingen dat gericht is op het borgen van kwalitatief goede instroom (van MBO-1 tot WO) in de publieke sector door het faciliteren van leerwerktrajecten en andere ontwikkelgerichte banen. De GOA Publiek vervult daarmee een belangrijke maatschappelijke functie in het creëren van kansen op de arbeidsmarkt. Per 1 januari 2023 is de provincie deelnemer geworden.
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
0,00%
Bestuurlijk belang
Adviesraad
Invloed uitoefenen
via de deelnemersraad
Risico's
1. De provincie Drenthe stort geen kapitaal in GOA Publiek. Bij eventuele verliezen beschikt GOA Publiek over eigen vermogen om deze op te vangen. Mochten de verliezen over een lange periode optreden, dan zal GOA Publiek haar organisatie naar verhouding moeten afschalen. In geen enkel geval zal de provincie Drenthe daarin risico lopen of gevraagd worden extra kapitaal beschikbaar te stellen.
2. Voor de BBL’s en trainees (fase A uitzendovereenkomst) in dienst van GOA Publiek geldt dat de financiële risico’s voor GOA Publiek minimaal zijn.Beheersmaatregel
Ontwikkeling van kosten GOA Publiek goed volgen en monitoren.
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
556.933
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
562.492
nog niet bekend
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
165.431
147.300
nog niet bekend
nog niet bekend
Bijdrage provincie
116.459
284.000
287.000
287.000
Reglement
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Provincie Drenthe
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Provincie Drenthe
Naam verbonden partij
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen
Rechtsvorm
Reglement
Doel
Financiering eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen
Eigenaars-/deelnemersbelang Provincie Drenthe
100,00%
Bestuurlijk belang
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Invloed uitoefenen
Het DB kan beleidswijzigingen voorstellen aan het AB. Een besluit kan slechts genomen worden door het AB.
Risico's
De provincie loopt een gering financieel risico op het nazorgfonds. Jaarlijks wordt, naar aanleiding van de jaarrekening van het Fonds, beoordeeld of het rendement voldoet aan de doelstelling. In deze beoordeling gaan wij uit van het begrote bruto rendement van 5% conform IPO afspraken. Wanneer dit rendement niet wordt behaald kunnen wij Attero een nazorgheffing opleggen. Het doelvermogen van het fonds bedraagt € 62 miljoen per 31-12-2054. Dit doelvermogen moet door Attero worden volgestort.
Beheersmaatregel
Wij beheersen dit risico door jaarlijks, na vaststellen van de jaarrekening te beoordelen of wij een nazorgheffing aan Attero opleggen. Hiertoe kan GS besluiten wanneer de actuele stand van het fonds 10% lager is dan de benodigde stand.
Financiële kengetallen
Gerealiseerd 2023
Begroot 2024
Begroot 2025
Begroot 2026
Eigen vermogen op 31-12
15.988.948
16.018.189
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen op 31-12
8.874
3.500
nog niet bekend
nog niet bekend
Resultaat (voor bestemming)
1.153.046
717.856
nog niet bekend
nog niet bekend