Programma 1 beleidsopgaven

Goed openbaar bestuur in Drenthe

Inleiding

Bestuur en samenwerken
Wij zijn de verbindende partner die aan gemeenschappelijke opgaven samenwerkt met gemeenten, overige provincies, waterschappen, Rijk, kennisinstellingen, bedrijven, maatschappelijke instellingen en Europa. Afhankelijk van de opgave verschillen de samenwerkingspartners, de structuren, de samenwerkingsvormen en de rol die we daarbij zelf vervullen. Waar mogelijk of nodig zoeken wij hierbij ook verbinding met bestaande gremia, zowel bij Regio Zwolle, Regio Groningen Assen (RGA) als de nieuwere samenwerkingsvormen zoals de Regiodeals. Daarnaast sluiten we aan bij de afspraken die door het Rijk, provincies en gemeenten zijn gemaakt in de Code Interbestuurlijke Verhoudingen. Deze afspraken zijn de uitgangspunten voor de onderlinge samenwerking en taakverdeling. Goede interbestuurlijke verhoudingen tussen Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen zijn noodzakelijk om de gezamenlijke doelstellingen te realiseren, problemen het hoofd te bieden en ambities te realiseren. Wij zijn er voorstander van om provinciale taken zoveel als mogelijk in gezamenlijkheid te realiseren via het Interprovinciaal Overleg (IPO). Daarbij zoeken wij een goede balans in de realisatie van de Drentse opgaven, onze samenwerkingsambitie, schaalvoordelen, kwaliteit en het beslag op onze financiële middelen. Binnen dit kader maken wij onze afwegingen. Participatie van inwoners maatschappelijke organisaties, bedrijven en mede-overheden is een belangrijk onderdeel in het werk van de organisatie.  Wij werken aan verdere versterking van onze in- en externe participatieprojecten en versterking van onze kennis en instrumenten.
De provincie Drenthe borgt binnen haar verantwoordelijkheid een goed openbaar bestuur. Het interbestuurlijk en financieel toezicht wordt doelmatig uitgevoerd.

Public Affairs   
We realiseren onze doelen samen met onze partners bij de Rijksoverheid (Den Haag), Europa (Brussel) en de Europese regio’s (Nedersaksen in het bijzonder). De Duitslandagenda en de Europa agenda zijn in dit verband van groot belang. Op basis van onze Duitslandagenda zetten we in op een verdere versterking van de binationale betrekkingen; in het bijzonder met de deelstaat Nedersaksen en de Landkreise Emsland en Grafschaft Bentheim. In Europees verband werken wij samen met verschillende partners aan maatschappelijke opgaven, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, duurzame energie (w.o. waterstof) en mobiliteit. In 2024 is gestart met het opstellen van zowel de nieuwe Europa- als de nieuwe Duitslandagenda.  In 2025 werken we in afstemming met uw Statenleden aan de uitvoering van deze agenda's. In 2025 onderhouden, versterken en vernieuwen we onze positie in bestaande netwerken als het Comité van de Regio’s, de CPMR Noordzee Commissie en Huis van de Nederlandse Provincies (HNP). Samen met onze partners bij het Rijk en de Tweede Kamer werken wij samen aan een goede verankering van de Drentse belangen in nationaal beleid en initiatieven. We trekken hierbij samen op met het Interprovinciaal Overleg (IPO) en onze lobbyisten van het SNN. Daarbij brengen we zorgvuldig onze Drentse belangen en projecten onder de aandacht. Op 1 juli 2025 draagt Drenthe het voorzitterschap van het SNN na 2 jaar over aan de provincie Friesland.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 1.03.01 Rechtmatige, heldere, transparante en zorgvuldige besluitvorming

Bij onze besluitvorming passen wij de geldende regelgeving en beleidskaders toe, waaronder de Wet Bibob, de Archiefwet, de Wet open overheid (Woo), de Algemene Wet bestuursrecht (Awb) en het Burgerlijk wetboek (BW). De juridische kwaliteit borgen wij door tweedelijns advisering en toetsing van o.a. regelgeving en overeenkomsten.

Controladvisering, uitvoeren van rechtmatigheid, doelmatigheid- en doeltreffendheids-onderzoeken en de verbijzonderde interne controle.

Doelstelling 1.03.02 Financieel gezonde en krachtige Drentse medeoverheden

Onder coördinatie tot stand gekomen Uitvoeringsprogramma Interbestuurlijk Toezicht en integrale rapportage Interbestuurlijk Toezicht.
Beoordelen structureel en reëel evenwicht van de begroting en meerjarenraming van de Drentse gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen.

Doelstelling 1.03.03 Passende regionale samenwerking voor maatschappelijke opgaven

Wij geven onze samenwerking met andere partijen vorm door onder meer werkbezoeken aan Drentse gemeenten, omliggende provincies en Drentse waterschappen. Ook het inrichten en beheren van de governance van verbonden partijen en samenwerkingsverbanden draagt hieraan bij. Daarnaast werken we in 2025 aan onze vernieuwde samenwerkingsafspraken met de Sociaal Economische Raad Noord-Nederland.

Doelstelling 1.03.04 Drenthe beschikt over een sterke Nederlandse, Europese en internationale lobby en een goed ontwikkeld maatschappelijke netwerk

Voor het verwerven van een sterke lobbypositie moeten we goed zichtbaar zijn in de relevante netwerken en tijdig de juiste informatie verkrijgen om Drentse beleidsdoelstellingen te behalen. Om onze doelstellingen op nationaal niveau te kunnen behalen, trekken wij veelal samen op met het Interprovinciaal Overleg (IPO) en onze lobbyisten van het SNN. Op Europees vlak willen wij invloedrijke posities bezetten in ambtelijke en bestuurlijke (inter)nationale netwerken zoals Comité van de Regio’s en de CPMR (Conference of Peripheral Maritime Regions)-North Sea Commission (waarbij wij ambtelijk rechtstreeks en bestuurlijk via de provincie Groningen zijn aangehaakt). Daarnaast gebruiken wij onze Europa-agenda voor het beheren en stimuleren van Europese projecten.  

Doelstelling 1.03.05 Versterken van de samenwerking met Duitsland

Voor het versterken van de samenwerking met Duitsland, in het bijzonder de Landkreise Emsland en Grafschaft Bentheim voeren we de Drentse Duitslandagenda uit. Daarnaast voeren wij de Samenwerkingsagenda Nederland-Nedersaksen uit, samen met het Rijk, in het bijzonder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, alsook de provincies Groningen, Fryslân en Overijssel. Wij participeren in het Europees netwerk van grensregio's (European Association of Economic Border Regions). Wij voeren het Interreg VI Programma Nederland-Duitsland 2021-2027 uit.

Doelstelling 1.03.06 Versterking participatie

Om samen met inwoners, maatschappelijke instellingen en bedrijven betere beslissingen te nemen, is het belangrijk om goed deel te nemen aan beleidsprocessen en zorgvuldige stappen te volgen. We gaan een participatiebeleid opstellen door te kijken naar de manieren waarop we nu participeren, ervaringen van externe partners te verzamelen en te onderzoeken welke instrumenten en structuren er al zijn.
Dit beleid wordt vertaald naar een plan om het in de praktijk te brengen:
•   We passen de huidige inspraakregels uit 1996 aan naar nieuwe regels voor participatie, zoals voorgeschreven in de Omgevingswet en de Wet versterking participatie op decentraal niveau.
•   We versterken of benutten beter de (interne) vaardigheden op het gebied van participatie van inwoners, bedrijven, organisaties en overheden door goede voorbeelden te delen, leerprojecten op te zetten en intervisie voor collega's te organiseren.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Verplichte indicatoren 
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator. 

Kengetal: gemeenten onder preventief financieel toezicht 
Aantal gemeenten onder preventief financieel toezicht in Drenthe   0 (2023) 

Definitie: Gemeenten staan onder preventief financieel toezicht van de provinciale toezichthouder als er sprake is van een niet structureel en reëel sluitende begroting en/of meerjarenraming bij een gemeente. 

Met wie werken we samen?

Voor deze beleidsopgave is het van belang dat Drenthe beschikt over een sterke Nederlandse,  
Europese en internationale lobby en een goed ontwikkeld maatschappelijk netwerk. In dat kader  
werken we samen in het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) voor het stimuleren van duurzame, innovatieve economische ontwikkeling van Noord-Nederland, en in de Vereniging  
Interprovinciaal Overleg/Huis Nederlandse Provincies voor de Belangenbehartiging van provincies in “Den Haag” en “Brussel”. 

Voor onze Duitsland-agenda werken we onder meer samen met: 

  • Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 
  • Provincie Groningen 
  • Provincie Fryslân 
  • Deelstaat Niedersachsen 
  • Landkreis Emsland 
  • Landkreis Grafschaft Bentheim 
  • Nederlands Consulaat-Generaal Düsseldorf 

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

1.03 Goed openbaar bestuur in Drenthe

Bestaand beleid 2025

Nieuw beleid 2025

Saldo begroting 2025

Lasten

6.937.763

6.937.763

Doelstelling 1.03.01 Rechtmatige, heldere, transparante en zorgvuldige besluitvorming

871.398

871.398

Doelstelling 1.03.02 Financieel gezonde en krachtige Drentse medeoverheden

14.000

14.000

Doelstelling 1.03.03 Passende regionale samenwerking voor maatschappelijke opgaven

3.003.920

3.003.920

Doelstelling 1.03.04 Drenthe beschikt over een sterke Nederlandse, Europese en internationale lobby en een goed ontwikkeld maatschappelijke netwerk

3.048.445

3.048.445

Baten

-12.000

-12.000

Doelstelling 1.03.01 Rechtmatige, heldere, transparante en zorgvuldige besluitvorming

-12.000

-12.000

Saldo

6.925.763

6.925.763

Toelichting nieuw beleid 2025

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56