Programma 1 beleidsopgaven

Verbinding met de Drentse samenleving

Inleiding

Communicatie als aanjager, ondersteuner en verbinder
De wereld verandert snel. Internationaal door toenemende spanningen en geweld, nationaal door onder andere polarisatie en regionaal door de grote opgaven waar wij als provincie voor staan. In deze ingewikkelde omgeving passen we ook onze wijze van communiceren aan, qua toon, inhoud en vorm. Het is belangrijk dat iedereen mee kan doen, we zien een verschuiving van vlakke berichtgeving naar meer verbindende communicatie en technologische ontwikkelingen als Artificial Intelligence breken door. Heldere, herkenbare en transparante communicatie draagt eraan bij dat de provincie Drenthe wordt gezien als een betrouwbare organisatie die opkomt voor Drenthe en haar inwoners. Dat geldt ook voor de dienstverlening bij het Klant Contact Centrum, die we telkens doorontwikkelen.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 1.04.01 Ontwikkelen en uitdragen van een meer herkenbaar beeld van de provincie Drenthe bij inwoners, ondernemers en instellingen

Met onze provinciale communicatiestrategie laten we zien wat we doen en waar we voor staan als het gaat om onze ambities en werkzaamheden. We zetten daar passende communicatiemiddelen voor in, zoals webinars, uitlegvideo’s, animaties en overzichten van vragen en antwoorden. Ook de media hebben een belangrijke rol. Wij proberen hen zo goed, zo volledig en snel mogelijk van informatie te voorzien.

Doelstelling 1.04.02 Stimuleren van contact met en betrokkenheid van maatschappelijke organisaties, bedrijven en inwoners bij het ontwikkelen van beleid op onderwerpen die in de samenleving leven

Verbinding zoeken we onder andere door (vernieuwende) participatie en omgevingscommunicatie. We halen informatie ‘van buiten naar binnen’ door het volgen van publicaties over de provincie en reacties op (social) media-uitingen. Zo kunnen we beter aansluiten bij wat leeft en onze communicatie verbeteren. Ook is het belangrijk dat we rekening houden met herkenbaarheid, begrijpelijkheid en diversiteit in tekst en beeld, zoals voorgeschreven door de landelijke richtlijnen toegankelijkheid en de wettelijke (digitale) toegankelijkheidsnormen. In publicaties over onderwerpen waar de provincie zich mee bezighoudt laten we steeds vaker verschillende perspectieven zien, omdat dit kan bijdragen aan wederzijds begrip.  

Doelstelling 1.04.03 Door vraaggerichte dienstverlening voorzien in de klantbehoefte (gehoord worden)

Inwoners en organisaties kunnen ons telefonisch en digitaal goed bereiken. Zowel offline als online is onze informatie is op een laagdrempelige manier te vinden. We luisteren naar de klant en verplaatsen ons in zijn of haar situatie om te kijken waar het beter kan. Ook gaan we een bereikbaarheidsonderzoek uitvoeren, zodat de dienstverlening nog sneller en efficiënter verloopt. Het Klant Contact Centrum vervult hierin een centrale rol voor klanten en medewerkers.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Volgers van de provincie op de social media-kanalen:

X:                

15.920

Facebook:

5.786

LinkedIn:

21.412

Instagram:

3.265

Threads (nieuw):

487

 

Met wie werken we samen?

Niet van toepassing.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

1.04 Verbinding met de Drentse samenleving

Bestaand beleid 2025

Nieuw beleid 2025

Saldo begroting 2025

Lasten

439.880

439.880

Doelstelling 1.04.01 Ontwikkelen en uitdragen van een meer herkenbaar beeld van de provincie Drenthe bij inwoners, ondernemers en instellingen

327.090

327.090

Doelstelling 1.04.02 Stimuleren van contact met en betrokkenheid van maatschappelijke organisaties, bedrijven en inwoners bij het ontwikkelen van beleid op onderwerpen die in de samenleving leven

37.790

37.790

Doelstelling 1.04.03 Door vraaggerichte dienstverlening voorzien in de klantbehoefte (gehoord worden)

75.000

75.000

Baten

-7.640

-7.640

Doelstelling 1.04.01 Ontwikkelen en uitdragen van een meer herkenbaar beeld van de provincie Drenthe bij inwoners, ondernemers en instellingen

-7.640

-7.640

Saldo

432.240

432.240

Toelichting nieuw beleid 2025

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56