Inleiding
De grote opgaven rond stikstof, klimaat en landbouw waar Drenthe - net als de rest van Nederland - voor staat, raken in de aankomende jaren steeds meer verweven met de opgaven voor natuur en water. Die onlosmakelijke verbondenheid tussen beleidsterreinen komt samen in het Drents Programma Landelijk Gebied (DPLG). Bestaande afspraken met het Rijk voeren we uit in het Programma Natuurlijk Platteland (PNP). Dit doen we gebiedsgericht in samenwerking met onze partners. Wat ons in het landelijk gebied te doen staat, is helder: meer doen in een hoger tempo. We gaan de komende jaren verder met waar we al mee bezig waren, namelijk uitvoering van de afspraken die we met het Rijk hebben gemaakt in het Natuurpact (2013). De taak tot afronding in 2027 van het NNN is daarin verbonden met nationale en internationale verplichtingen vanuit de Vogel- en Habitatrichtlijn (VHR), waaronder Natura 2000 en de Kaderrichtlijn Water (KRW). Met het PNP geven we daarnaast uitwerking aan de ambities in de, eveneens in 2022 geactualiseerde, Natuurvisie Gastvrije Natuur 2040. Het Uitvoeringsprogramma Natuur Drenthe Fase 1 is onderdeel van het PNP. Dit houdt in dat we boven op onze opgave tot afronding van het NNN gaan investeren in structurele kwaliteitsverbetering van vooral stikstofgevoelige natuur in de provincie. Onze focus ligt op systeemherstel van zowel water als natuur. Zo werken we aan het verder verbeteren van de waterhuishouding van natuurgebieden. Fase 1 is in uitvoering, in 2025 starten we daarnaast met fase 2 van het Uitvoeringsprogramma Natuur. De afgelopen paar jaar hebben we bij Prolander meer menskracht in de uitvoering ingezet. Dat zullen we de komende jaren, ook in het licht van het Uitvoeringsprogramma Natuur en het maatregelenpakket NPLG 2024 - 2026 blijven doen om meer te kunnen doen en het tempo zo veel mogelijk proberen vast te houden met betrekking tot de afspraken Natuurpact (2013) en de hieraan gekoppelde maatregelen in het kader van de Kaderichtlijn Water (KRW). Vanuit de opgaven zoals geformuleerd in de Omgevingsvisie en de Natuurvisie investeren de Nationale Parken in zowel Zuidwest-Drenthe als de Drentsche Aa in het toeristisch/recreatief toegankelijk en beleefbaar maken en houden van het gebied voor bezoekers ten behoeve van toerisme, recreatie, educatie en culturele doeleinden. Ook bieden de Nationale Parken een platform om voorgenoemde activiteiten aan te jagen en af te stemmen. Hierbij wordt aangehaakt aan bij het nieuwe landelijk beleidsprogramma Nationale Parken (2024 - 2030). Samen met onze partners in de verschillende deelgebieden werken we aan klimaatbestendige, robuuste water- en natuursystemen in Drenthe. We gaan voor natuur die tegen een stootje kan, nu en in de toekomst. Beschermen, beleven en benutten zijn daarbij in balans. De subsidieregeling voor wolfwerende maatregelen verloopt zeer succesvol. Ook in 2025 is hiervoor geld gereserveerd in de begroting. In de Voorjaarsnota 2025 komen we met een analyse en een passend vervolg op de aanpak en benodigde middelen vanaf 2026. |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 2.03.01 Versterken en behouden van Natuur en Landschap
Wij willen het volgende bereiken: Uitvoeren Vogel en Habitat richtlijn (VHR) en Natura 2000:
Natuurnetwerk Nederland (NNN) realiseren:
Uitvoeren Bomen- en Bossenstrategie Drenthe |
---|
Doelstelling 2.03.02 Mooi en aangenaam Drenthe
|
---|
Doelstelling 2.03.03 Behouden en versterken Nationale parken
Drenthe kent drie Nationale Parken: Dwingelderveld, Drents-Friese Wold en Drentsche Aa. Het versterken van de Nationale Parken geeft invulling aan het Beleidsprogramma Nationale Parken (2024-2030). |
---|
Doelstelling 2.03.04 Beheer Natuur en Landschap
Via het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) verlenen de provincies subsidies voor het behoud en de ontwikkeling van (agrarische) natuurgebieden en landschappen aan gecertificeerde beheerders. Met de subsidieverordening (SVNL 2016), onderdeel natuurbeheer, subsidiëren wij in Drenthe circa 55.000 hectare natuurbeheer. Met zowel terreinbeherende natuurorganisaties als particuliere natuurbeheerders maken wij afspraken voor een periode van steeds zes jaar. Jaarlijks kunnen contracten worden gecontinueerd of worden uitgebreid. Voor deze contracten zijn nieuwe afspraken gemaakt. |
---|
Doelstelling 2.03.05 Agrarisch natuurbeheer
Ongeveer 2100 ha onder agrarisch natuurbeheer wordt door collectieven uitgevoerd. Het agrarisch natuurbeheer valt onder het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Het subsidiekader voor het (agrarisch) natuurbeheer van de SNL is de subsidieverordening Natuur en landschapsbeheer (SVNL2016), onderdeel Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb). Voor het ANLb geldt een cofinanciering vanuit het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). Gekoppeld aan het nieuwe GLB is in 2023 een nieuwe beheerperiode ingegaan van zes jaar. Voor 2025 wordt een uitbreiding van de oppervlakte beheer voorzien voor deze zes jarige beheerperiode tot en met 2028. Het gaat om uitbreiding voor biodiversiteitsdoelen maar ook voor verbreding met water- en klimaatdoelen in afstemming met de waterschappen. De beheercontracten met de individuele agrariërs worden gesloten door het gecertificeerde agrarisch collectief, Agrarische Natuur Drenthe. |
---|
Doelstelling 2.03.06 Inzicht verkrijgen in natuurkwaliteit
We vinden het van belang te weten of ons beleid het gewenste effect heeft. Daarom meten we de effecten van het beleid. Door te monitoren analyseren wij onze metingen en brengen we verslag uit over de voortgang van het nationale Natuurnetwerk en de behaalde natuurkwaliteit. Dit doen wij o.a. door de voortgangsrapportage Natuur die op initiatief van het Rijk samen met de provincies jaarlijks wordt opgesteld. Zie hiervoor Monitoring - Provincie Drenthe. |
---|
Doelstelling 2.03.07 Natuurherstelmaatregelen PAS
Het doel is om eerst voor alle PAS-melders het verificatietraject te doorlopen om te bepalen of bedrijven daadwerkelijk PAS-melder zijn. Daarnaast zijn de inspanningen om stikstof ruimte te creëren – gericht op het op termijn legaliseren van de PAS-melders. Het Rijk is uiteindelijk verantwoordelijk voor deze opgave. Wij dragen vanuit onze mogelijkheden bij in het legalisatie proces. |
---|
Doelstelling 2.03.08 Uitvoering van de Omgevingswet voor de activiteiten die de natuur betreffen
Wettelijke taken hebben betrekking op de Omgevingswet voor de onderdelen Natura 2000 activiteiten, activiteiten in verband met dieren en planten in het wild en activiteiten die houtopstanden betreffen. De wettelijke taken bestaan uit het behandelen van aanvragen voor ontheffingen en vergunningen op grond van verschillende onderdelen van deze wet. Ook valt hieronder het behandelen van verzoeken om intrekking van vergunningen en handhavingsverzoeken. Daarnaast vindt toezicht plaats op grond van de Omgevingswet. |
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Dynamiek in leefomgeving
Indicator: ontwikkelde nieuwe natuur
| 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Nieuw ingericht natuurgebied binnen NNN in ha. | 408 | 384 | 226 | 637 | 416 |
Nieuw ingericht natuurgebied binnen NNN cumulatief in ha. | 6.108 | 6.492 | 6.718 | 6.745 | 7.161 |
Nieuw verworven natuurgebied binnen NNN in ha. | 329 | 299 | 81 | 521 | 296 |
Nieuw verworven natuurgebied binnen NNN cumulatief in ha. | 2.282 | 2.581 | 2.662 | 2.803 | 3.099 |
Definitie: Dit betreft de oppervlakte verworven en ingerichte natuur in hectares voor het betreffende jaar (dus niet cumulatief). Bij verworven natuur gaat het om het aantal hectares blijvend beschikbare grond voor natuur, inclusief nieuwe natuur als gevolg van functiewijziging (bijvoorbeeld doordat boerenland als natuurland wordt aangeboden). Onder inrichting worden gebieden verstaan waar inrichtingsmaatregelen zijn uitgevoerd die noodzakelijk zijn voor de realisatie van het natuurdoel. Als er geen inrichtingsmaatregelen nodig zijn, wordt het gebied ook beschouwd als ingericht.
Indicator: beheerde natuur
| 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Beheerd natuurgebied met subsidie in ha. | 53.246 | 53.471 | 54.276 | 54.342 | 54.054 |
Beheerd natuurgebied zonder subsidie in ha. | 6.191 | 7.370 | 6.690 | 6.736 | 7.625 |
Dit betreft het oppervlak aan grondgebied dat in beheer is als natuurgebied. Hierbij gaat het om gesubsidieerd natuurbeheer in het kader van het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Voor natuurbeheer is de SVNL 2016 van toepassing.
Met wie werken we samen?
Als provincie hebben we de opgave om de kwaliteit van natuur en landschap te behouden en te versterken. Dit doen we samen met onze partners in het landelijke gebied. Menskracht en inbreng van kennis vanuit de terreinbeherende organisaties zijn essentieel om kwalitatief hoogwaardige plannen te maken en tot uitvoer te brengen. Door middel van (uitvoerings)overeenkomsten waarborgen wij deze inbreng. Groenorganisaties als Landschapsbeheer Drenthe, IVN, Agrarisch Natuur Drenthe en de Natuur en Milieufederatie zetten projecten op die invulling geven aan onze beleidsopgaven. Voorbeelden van projecten zijn Streekbeheer waarbij vrijwilligers werken aan natuur- en landschapsbeheer en “de schoolpleinen van de toekomst” waarbij initiatiefnemers schoolpleinen tot groene en gezonde speel- en leeromgeving omvormen. Het beeld van Drenthe is onlosmakelijk verbonden met schaapskuddes. Deze zijn belangrijk voor toerisme. Daarnaast kan met gescheperde kuddes de begrazing nauwkeurig gestuurd worden, wat bijdraagt aan het verwezenlijken van de natuurdoelen in een aantal Natura 2000-gebieden. Als provincie dragen wij financieel bij aan het behoud van tien gescheperde schaapskuddes. Voor het omzetten van provinciaal natuurbeleid tot resultaten in de verschillende (natuur)gebieden werken we samen met Prolander.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
2.03 Natuur | Bestaand beleid 2025 | Nieuw beleid 2025 | Saldo begroting 2025 | |
Lasten | 106.705.640 | -3.354.773 | 103.350.867 | |
---|---|---|---|---|
Doelstelling 2.03.01 Versterken en behouden van Natuur en Landschap | 91.184.405 | -3.779.773 | 87.404.632 | |
Doelstelling 2.03.02 Mooi en aangenaam Drenthe | 1.437.641 | 425.000 | 1.862.641 | |
Doelstelling 2.03.03 Behouden en versterken Nationale parken | 619.957 | 619.957 | ||
Doelstelling 2.03.04 Beheer Natuur en Landschap | 2.685.727 | 2.685.727 | ||
Doelstelling 2.03.05 Agrarisch natuurbeheer | 5.452.014 | 5.452.014 | ||
Doelstelling 2.03.06 Inzicht verkrijgen in natuurkwaliteit | 926.463 | 926.463 | ||
Doelstelling 2.03.07 Natuurherstelmaatregelen PAS | 2.421.537 | 2.421.537 | ||
Doelstelling 2.03.08 Uitvoering van de Omgevingswet voor de activiteiten die de natuur betreffen | 1.977.896 | 1.977.896 | ||
Baten | -22.791.432 | -108.659 | -22.900.091 | |
Doelstelling 2.03.01 Versterken en behouden van Natuur en Landschap | -19.658.337 | -108.659 | -19.766.996 | |
Doelstelling 2.03.02 Mooi en aangenaam Drenthe | -110.000 | -110.000 | ||
Doelstelling 2.03.05 Agrarisch natuurbeheer | -2.898.095 | -2.898.095 | ||
Doelstelling 2.03.08 Uitvoering van de Omgevingswet voor de activiteiten die de natuur betreffen | -125.000 | -125.000 | ||
Saldo | 83.914.208 | -3.463.432 | 80.450.776 |
Toelichting nieuw beleid 2025
Nieuw beleid 2025 | 2025 |
---|---|
B03. Prolander 2025 | |
Prolander heeft de begroting 2025 opgesteld. Haar doelstellingen zijn het realiseren van Natuurnetwerk Nederland (NNN), de uitvoering van programma Natuur fase 1 en het verbeteren van de landbouwstructuur binnen de provincie Drenthe. | -3.888.432 |
Motie 2024-21 Schoolpleinen Revolutie Drenthe | |
Tijdens de behandeling van de Jaarstukken 2023 op 3 juli 2024 heeft u de motie ’Vervolg Schoolpleinen Revolutie Drenthe' (M 2024-21) aangenomen. Directe aanleiding was de oproep van de organisaties IVN - Noord, SportDrenthe en Stichting Kunst en Cultuur Drenthe om door te gaan met het omvormen van versteende schoolpleinen naar pleinen waar bewegen, natuur en kunst & cultuur samenkomen. Zoals u ook in uw motie heeft voorgesteld zullen wij op korte termijn samen met de drie Drentse organisaties bekijken hoe we een vervolg kunnen geven aan de Schoolpleinen Revolutie Drenthe en wat hiervoor de benodigde middelen zullen zijn. In afwachting hierop ramen we voorlopig een bedrag van € 425.000,-- als maximale provinciale bijdrage en verwerken dit via deze begrotingswijziging in de Begroting 2025. We stellen voor dit te dekken door een onttrekking aan de Financieringsreserve. | 425.000 |
Totaal | -3.463.432 |