Programma 2 beleidsopgaven

Zorgvuldig omgaan met water

Inleiding

Het Regionaal Waterprogramma Drenthe 2022-2027 vormt de basis voor de uitvoering van het waterbeleid.  Door de verandering van het klimaat staat het watersysteem steeds meer onder druk. De provincie brengt de problematiek in kaart en onderzoekt met de waterschappen hoe op basis van een robuust watersysteem de juiste ruimtelijk keuzes kunnen worden gemaakt. Dit valt onder het beleidsvoornemen “Water en bodem sturend” dat een onderlegger vormt voor de nieuwe omgevingsvisie. Hiermee leveren we vanuit het waterbeleid een belangrijke bijdrage aan een klimaat adaptief Drenthe. We investeren in kennisontwikkeling door deel te nemen aan Europese projecten waarbij onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen van klimaatverandering (klimaatadaptatie) en nemen deel aan het Netwerk Medicijnresten uit Water Noord-Nederland.
Eind 2024 is bij de mid-term review van de Kaderrichtlijn Water duidelijk geworden of extra maatregelen nodig zijn om de doelen voor de waterkwaliteit te halen. In 2025 en verder geven we hier samen met de waterschappen uitvoering aan. Waar mogelijk combineren we dit met de realisatie van andere (natuur) opgaven. Verder blijven wij ons inzetten voor het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer waarbij agrariërs worden gestimuleerd om via lokale maatregelen de waterkwaliteit te verbeteren.
Voor het robuust beschermen van de waterkwaliteit van de Drentsche Aa voor drinkwater in de stad Groningen en omstreken geven we uitvoering aan het plan van aanpak dat naar aanleiding van het advies van de Adviescommissie Vervolg Uitvoeringsprogramma Drentsche Aa (UPDA) in 2024 met onze partners is opgesteld (toezending voor Provinciale Staten is voorzien eind 2024).  Voor de grondwaterbeschermingsgebieden worden voor alle winningen de gebiedsdossiers geactualiseerd om invulling te geven aan een duurzame bescherming van de grondwaterwinningen voor de drinkwatervoorziening. We zijn met de grondgebruikers in de grondwaterbeschermingsgebieden in gesprek om te zoeken naar vormen van grondgebruik die goed passen bij het beschermen van grondwater. We zien er op toe dat we in de komende jaren stappen zetten om onze grondwaterwinningen goed te beschermen en geven daarmee invulling aan onze zorgplicht.
De provincie heeft ook de zorgplicht voor voldoende bronnen van de drinkwatervoorziening. Door een toegenomen vraag naar drinkwater is de situatie in Drenthe ‘beheerst’, maar het is wel noodzakelijk om de Aanvullende Strategisch Voorraden zoals deze zijn opgenomen in het Regionaal Waterprogramma uit te werken als mogelijke aanvullende bronnen. Daarnaast doen we samen met de waterbedrijven onderzoek naar een robuuste inpassing van de bestaande grondwateronttrekkingen voor de drinkwatervoorziening en onderzoeken we mogelijk alternatieve bronnen voor de drinkwatervoorziening zoals de inzet van oppervlaktewater.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 2.02.01 De strategische grondwatervoorraad is toereikend om te voldoen aan de vraag naar drinkwater in 2040

De provincie heeft een zorgplicht voor de bronnen van de drinkwatervoorziening. In het Regionaal Waterprogramma (RWP) zijn Aanvullende Strategische Voorraden (ASV) opgenomen. Dit zijn gebieden waar grondwater beschikbaar is voor de drinkwatervoorziening mocht de vraag naar drinkwater stijgen. In totaal betreft dit een hoeveelheid van 12 miljoen m3/jaar gebaseerd op het landelijk afgesproken scenario met een groei van de vraag van 25% ten opzichte van 2015. Dit is een worst case scenario uit het landelijke Deltaprogramma.
Naar aanleiding van dreigende tekorten in sommige delen van Nederland, zijn in 2024 regionale actieprogramma's voor de drinkwatervoorziening tot 2030 opgesteld. In het actieprogramma van de provincie Drenthe is de situatie als ‘beheerst’ geclassificeerd. Dat betekent dat het waterbedrijf voldoende vergunningsruimte heeft, maar dat door de groei van de vraag de zogenaamde operationele reserve van het waterbedrijf onder de gewenste 10% uitkomt. Het beleid voor Aanvullende Strategische Voorraden (ASV) zoals dat is opgenomen in het Regionaal Waterprogramma Drenthe (2021-2027) biedt echter voldoende ruimte voor nieuwe bronnen, maar het is wel noodzakelijk om deze ASV's uit te werken. In 2025 worden de volgende acties uitgevoerd:

  • Ten zuiden van Hoogeveen op de locatie Holtien wordt een deel van de ASV-ruimte in het benut voor de drinkwatervoorziening op middellange termijn (tot 2030). Na vergunningverlening wordt het beschermingsgebied in de Provinciale Omgevingsverordening aangepast.   
  • In 2025 wordt duidelijk of in het zoekgebied Leek-Roden ruimte in het grondwatersysteem gevonden kan worden voor een ASV. Deze zal vooral voor de drinkwatervoorziening in de provincie Groningen bestemd zijn. Groningen is voor een groot deel afhankelijk van het grond- en oppervlaktewater uit Drenthe.
  • In het Hunzedal wordt geologisch onderzoek uitgevoerd om te bepalen of daar in de toekomst (2050) nog extra ruimte voor een ASV is.  

In het Regionaal Waterprogramma is de actie op genomen samen met de waterbedrijven te onderzoeken of de bestaande grondwateronttrekkingen voor de drinkwatervoorziening klimaat robuust kunnen worden ingepast in het watersysteem. Een voorbeeld is het verminderen van het effect van de grondwaterwinning op de omgeving door meer oppervlaktewater in de omgeving van de winning. Tevens onderzoeken we mogelijk alternatieve bronnen voor de drinkwatervoorziening zoals het gebruik van oppervlaktewater.
Op basis van het landelijke plan van aanpak waterbesparing worden regionale acties ingezet om hiermee de groei van de vraag naar drinkwater te beperken.
We nemen deel aan het grondwatermodel MIPWA voor Noord-Nederland. MIPWA staat voor Methodiekontwikkeling voor Interactieve Planvorming ten behoeve van Waterbeheer. Een belangrijk instrument ter ondersteuning van beleidsontwikkeling en het uitvoeren van projecten.

Doelstelling 2.02.02 Watersystemen die robuust zijn ingericht zodat ze voorzien in voldoende zoetwater en waarbij wateroverlast en watertekort (droogte) beperkt blijven

De doelstellingen voor een robuust watersysteem zijn vastgelegd in de Omgevingsvisie 2022 en het RWP. Het betreft:  

  • Een zo groot mogelijke voorraad zoet grondwater van een goede kwaliteit, beschikbaar voor mens, landbouw en natuur.  
  • De risico’s op wateroverlast en watertekort zijn beperkt tot een maatschappelijk aanvaardbaar niveau.  

De Omgevingswaarden voor de regionale keringen en wateroverlast zijn vastgelegd in de provinciale Omgevingsverordening. Hiermee zijn we kaderstellend voor inrichting van het watersysteem door de waterschappen gericht op een maatschappelijk aanvaardbare kans op wateroverlast.
We anticiperen op de verandering van het klimaat. Water en bodem sturend vormt hierbij een belangrijke onderlegger voor de Omgevingsvisie van de provincie. Hiermee worden ruimtelijke keuzes mede gebaseerd op de mogelijkheden van het watersysteem, waarbij rekening wordt gehouden met klimaatverandering.
Gelijktijdig met de ontwikkeling van een nieuwe Omgevingsvisie wordt het Regionaal Waterprogramma geactualiseerd en geeft daarmee uitvoering aan het beleid uit de Omgevingsvisie op het onderdeel water.   
Verder zorgen wij samen met de waterschappen voor de uitvoering van de zoetwaterprogramma’s voor Oost-Nederland en het IJsselmeergebied/Noord-Nederland. Dit is een subsidieprogramma met middelen uit het landelijke Deltafonds. De middelen worden ingezet voor vasthouden van water op het Drents plateau en draagt daarmee bij aan het verzachten van de effecten van droogte. We blijven ons daarnaast inzetten voor het behoud van de zoetwateraanvoer uit het IJsselmeer.
Op basis van de startnotitie Strategie overige veengronden verkennen wij de mogelijkheden om veenoxidatie te voorkomen.   

Doelstelling 2.02.03 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water

Wij zetten in op het bereiken van een goede kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater in Drenthe door uitvoering van de Europese Kaderrichtlijn Water. De provincie is voor het oppervlaktewater kaderstellend voor de waterschappen en zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van maatregelen voor het behoud of verbetering van de grondwaterkwaliteit.   
De grondwaterkwaliteit en -kwantiteit  meten we in diverse meetnetten met gedetailleerde inspanning voor de grondwatertoestand in de Natura 2000-gebieden. De waterschappen monitoren de oppervlaktewaterkwaliteit.  
Voor de verbetering van de grondwaterkwaliteit in grondwaterbeschermingsgebieden voeren wij maatregelen uit die zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma grondwaterbeschermingsgebieden. Ook worden voor alle winningen de gebiedsdossiers geactualiseerd om invulling te geven aan een duurzame bescherming van de grondwaterwinningen voor de drinkwatervoorziening. Deze dossiers vormen input voor een nieuw op te stellen Uitvoeringsprogramma (het huidige loopt tot en met 2025).   
Bovendien geven wij samen met waterschappen en de landbouw uitvoering aan het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer en EU-POP3, waarbij agrariërs worden gestimuleerd om via lokale maatregelen de waterkwaliteit te verbeteren.  
In het Drentsche Aa gebied geven we uitvoering aan het plan van aanpak dat op basis van het advies van de adviescommissie Vervolg Uitvoeringsprogramma Drentsche Aa (UPDA) met de gebiedspartners is opgesteld.  
Met de agrarische sector in de grondwaterbeschermingsgebieden onderzoeken we op welke wijze agrarische bedrijfsvoering gecombineerd kan worden met het verbeteren van de grondwaterkwaliteit in grondwaterbeschermingsgebieden.  

Doelstelling 2.02.04 Hygiënisch en veilig zwemmen in Drenthe

We zien toe op het naleven van de wettelijke kaders door (beheerders van) zwembaden en zwemplassen en het publiek te informeren over waar en hoe er veilig en hygiënisch gezwommen kan worden in Drenthe. Dit doen wij door het jaarlijks vaststellen van de zwemplassen in Drenthe met daarbij de uitgave van een folder met de aangewezen zwemplassen.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV.
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
Indicator: Waterkwaliteit van de oppervlaktewateren (beoordeling kwaliteit oppervlaktewater in Drenthe in 2022 cf. KRW)

Beoordeling kwaliteit oppervlaktewater in Drenthe in 2023  cf. KRW

Waterschap

Goed

Matig

Ontoereikend

Slecht

Waterschap Hunze en Aa's

0,0%

81,3%

12,5%

6,3%

Waterschap Drents Overijsselse Delta

0,0%

90,6%

3,8%

5,7%

Waterschap Vechtstromen

0,0%

51,0%

34,7%

14,3%

Waterschap Noorderzijlvest

0,0%

46,7%

46,7%

6,7%

 
Definitie: De ecologische toestand van oppervlaktewateren is beoordeeld volgens de beoordelingsmethode van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). De cijfers geven het percentage oppervlaktewateren weer dat de beoordeling 'goed' heeft gekregen. Deze beoordeling is gebaseerd op alle aspecten van oppervlaktewaterkwaliteit waarbij het principe ‘one out - all out’ wordt toegepast.

Weergegeven zijn de cijfers van alle oppervlaktewateren die in het beheer van de waterschappen zijn.
Het gebied van een waterschap kan provincie-overstijgend zijn. De cijfers van een waterschap dat in twee provincies ligt worden in beide provinciecijfers opgenomen.
Aanvullend is in onderstaande figuur aangegeven hoe de beoordeling van ecologische toestand tot stand komt. Dit betreft dezelfde parameter die in bovenstaande tabel is opgenomen, maar dan samengevat voor de provincie Drenthe. Uit de figuur blijkt dat voor de onderdelen waar wij als regio vat op hebben, zoals links in de figuur de nutriënten en in het midden de biologische parameters, de beoordeling over het algemeen goed tot matig is. Bovendien worden door de waterschappen nog maatregelen uitgevoerd om de toestand te verbeteren zoals de aanleg van vispassages.
De specifiek verontreinigde stoffen scoren slecht en dat bepaalt voor een groot deel de uiteindelijke beoordeling. Voorbeelden van specifiek verontreinigde stoffen zijn ammonium en zware metalen zoals Kobalt. Ten aanzien van deze stoffen wordt landelijk onderzoek uitgevoerd naar de vraag waar deze stoffen vandaan komen en welke maatregelen nodig zijn om tot een goede beoordeling te komen.


WKP staat voor Waterkwaliteitsportaal.nl. Hierin worden de resultaten van de reguliere KRW-monitoring door de waterschappen opgenomen.

Met wie werken we samen?

In Drenthe liggen vier (interprovinciale) waterschappen waarmee intensief wordt samengewerkt. De provincie stelt een aantal kaders vast voor de waterschappen en werkt hiervoor samen met de provincies Groningen en Overijssel. Jaarlijks wordt per waterschap de voortgang besproken aan de hand van de bestuursrapportage van het waterschap aan de provincie. In de rapportage wordt aan de hand van prestatie-indicatoren de voortgang gerapporteerd van de strategische doelen waar de provincie een kaderstellende rol heeft.

Voor de Kaderrichtlijn Water en het Deltaprogramma zoetwater wordt samengewerkt in stroomgebieden. Drenthe ligt in drie stroomgebieden:

  • Rijn-Oost met de provincies Overijssel, Gelderland, Utrecht en Flevoland en de waterschappen Vechtstromen, Drents Overijselse Delta, Rijn en IJssel, Vallei en Veluwe en Zuiderzeeland.
  • Rijn-Noord met provincies Groningen (west) en Fryslân en de waterschappen Noorderzijvest en Wetterskip Fryslân.
  • Nedereems met Groningen (oost) en het waterschap Hunze en Aa’s.

Op Drentse schaal werken we met onze partners samen in de Commissie Landelijk Gebied.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

2.02 Zorgvuldig omgaan met water

Bestaand beleid 2025

Nieuw beleid 2025

Saldo begroting 2025

Lasten

3.665.644

14.029

3.679.673

Doelstelling 2.02.03 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water

3.650.644

14.029

3.664.673

Doelstelling 2.02.04 Hygiënisch en veilig zwemmen in Drenthe

15.000

15.000

Baten

-2.758.811

-14.029

-2.772.840

Doelstelling 2.02.01 De strategische grondwatervoorraad is toereikend om te voldoen aan de vraag naar drinkwater in 2040

-10.000

-10.000

Doelstelling 2.02.03 De oppervlaktewater- en grondwaterkwaliteit voldoet in 2027 aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water

-2.748.811

-14.029

-2.762.840

Saldo

906.833

906.833

Toelichting nieuw beleid 2025

Nieuw beleid 2025  

2025  

B03. Prolander 2025  

Prolander heeft de begroting 2025 opgesteld. Haar doelstellingen zijn het realiseren van Natuurnetwerk Nederland (NNN), de uitvoering van programma Natuur fase 1 en het verbeteren van de landbouwstructuur binnen de provincie Drenthe.  
 
Door middel van deze begrotingswijziging stellen we de benodigde budgetten bij en we stellen deze beschikbaar voor de uitvoering van deze doelstellingen. Voor deze beleidsopgave betekent dit een budgettairneutrale verhoging van zowel de lasten als de baten van € 14.029,--. 

Totaal  

 

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56