Programma 4 beleidsopgaven

Samenwerken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt

Inleiding

Een van de ambities uit het coalitieakkoord ‘Samen bouwen we Drenthe’ is de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Meedoen op de arbeidsmarkt moet voor iedereen mogelijk zijn. Ook realiseren wij ons dat de transities en de versterking van de innovatiekracht van onze regionale economie alleen kunnen slagen als de arbeidsmarkt flexibele en veerkrachtige is.  
Met name in tijden van personeelskrapte vraagt dit veel van de samenwerkende partijen in alle sectoren van onze economie. Als gevolg van schommelingen in de economische situatie kan het zijn dat de schaarste in een aantal sectoren de komende jaren iets minder nijpend wordt. Toch is het vrijwel zeker dat, gezien de demografische prognoses, de krapte op de lange(re) termijn blijft bestaan. Tegelijkertijd telt Drenthe relatief veel kleine MKB bedrijven die in tegenstelling tot grotere bedrijven minder in staat zijn om hun personeelsbeleid vanuit een lange termijn perspectief in te richten.
In 2025 blijven we inzet plegen op om- en bijscholing van werkenden en werkzoekenden en het ontwikkelen van arbeidsmarktprojecten ter vermindering van de personeelstekorten. Hiervoor investeren we in de verdere ontwikkeling van een regionaal kennis- en onderwijsecosysteem, en sluiten we aan bij de campusontwikkeling rond Greenwise. Daarnaast ontsluiten we samen met onze partners middelen voor scholing om meer Drenten te stimuleren zich te laten om- en bijscholen voor de transities en andere bewegingen op de arbeidsmarkt. Ook de ontwikkeling (innovatie) van arbeidsbesparende technologieën en het versterken van de leercultuur bij werkgevers heeft onze aandacht.
We zoeken systematisch naar mogelijkheden om talent aan te trekken en te behouden voor de regio. Hiervoor zetten we een ‘op maat’ gemaakt arbeidsmarktinstrumentarium in. Zo is er onder andere extra aandacht voor het behouden van internationaal talent voor Drenthe door daarvoor de diensten van het International Welcome Center North onder aandacht te brengen bij Drentse ondernemers. Daarnaast blijven we inzetten op het GrensInfoPunt Eems Dollard Regio (GIP EDR). Tevens worden daar waar mogelijk en de kansen van de Europese structuurfondsen zoals ESF+ en rijksregelingen benut. Naast de kwantitatieve opgave signaleren we ook in toenemende mate een meer kwalitatieve opgave. Door transities en technologische ontwikkelingen worden voortdurend andere eisen gesteld aan werknemers. Om hier tijdig op te kunnen inspelen, is het zaak dat zowel werkgevers als werknemers inzicht hebben in de aard en omvang van deze ontwikkelingen. Daarom continueren wij onze inzet m.b.t. het arbeidsmarktdashboard www.ArbeidsmarktInZicht.nl. Dit platform geeft alle informatie over de kansen en bedreigingen en ondersteunt en stimuleert daarmee het gesprek en de samenwerking binnen en tussen de regio's.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 4.05.01 Versterken samenwerking onderwijs-bedrijfsleven en overheden

'Arbeidsmarkt & Onderwijs’ is generiek beleid en onderdeel van de Economische Koers Drenthe. De huidige maatschappelijke opgaven kunnen we alleen realiseren als er ook voldoende en goed gekwalificeerde medewerkers zijn. Daarbij is het van belang dat kennisontwikkeling, scholing en innovatie aan elkaar verbonden zijn. Via publiek-private samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid is er de afgelopen jaren veel voortgang geboekt om het onderwijs te vernieuwen en werkgevers te ondersteunen bij de ontwikkeling van goed personeelsbeleid.  
In 2025 zijn we toe aan een volgende stap: daadwerkelijk samen en een leven lang ontwikkelen voor iedereen (jongeren en professionals), ook als er enige afstand is tot de arbeidsmarkt. We willen de samenwerking met en tussen de arbeidsmarktregio’s versterken. Deze regio’s spelen een belangrijke rol ten aanzien van inclusiviteit en het van-werk-naar-werk laten bewegen. Ook blijven we deelnemen aan de bestuurlijke Arbeidsmarkttafel Noord Nederland en werken we aan de uitvoering van de Human Capital Agenda Noord, waarin prioriteiten voor de middellange en lange termijn worden gesteld.
Daarnaast borduren we voort op de versterking van actiegerichte samenwerkingsverbanden van bedrijven, onderwijsinstellingen, overheden en andere publieke organisaties die werken aan: het realiseren van een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt;’ innovatieve professionals/vakmensen opleiden; leven lang ontwikkelen bevorderen of het innovatievermogen van bedrijven helpen versnellen en vergroten. Een voorbeeld hiervoor is de Hospitality Pact Noord Nederland.

Doelstelling 4.05.02 We investeren in talentontwikkelingen voor de economie van morgen

De personeelsschaarste waarmee we op dit moment mee te maken hebben komt niet onverwacht en zal de komende jaren aanhouden. De krapte raakt mensen in hun dagelijkse bestaan en werkgevers bij de uitvoering van hun werkzaamheden.  
Voor een weerbare en wendbare arbeidsmarkt is het dan ook nodig dat we optimaal gebruik maken van het aanwezige talent. Daarmee bedoelen we alle mensen die zich op de arbeidsmarkt bevinden of die zich voorbereiden om de arbeidsmarkt te betreden. Elk talent is belangrijk! Hiervoor is een goede basis een absolute noodzaak. Enerzijds vraagt dit een systeeminnovatie in het onderwijs en anderzijds een goede invulling van duurzame inzetbaarheid en een sterke leercultuur bij werkgevers.  
In 2025 blijven we samen met kennisinstellingen van primair onderwijs tot en met wetenschappelijk onderwijs en het bedrijfsleven werken aan meer samenhang en flexibiliteit tussen het onderwijsaanbod en de huidige en verwachte ontwikkeling van sectoren. Zo sluiten we onder andere aan bij de uitvoering van het landelijke actieplan Groene en Digitale Banen.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.

Regionale economie

Indicator: bruto arbeidsparticipatie (werkgelegenheid) (BBV-verplichte indicator)

2019

2020

2021

2022

2023

Nederland

73,3%

73,2%

73,5%

74,8%

75,8

Provincie Drenthe

70,8%

71,0%

71,4%

72,9%

73,4

Bron: CBS

Toelichting: De bruto arbeidsparticipatie beschrijft het aantal mensen die een baan hebben, of een baan zoeken, uitgedrukt in procenten van de totale bevolking tussen de 15 en 75 jaar. De bruto participatiegraad geeft inzicht in het percentage mensen dat deelneemt, of deel wil nemen, aan het arbeidsproces. Wanneer er sprake is van een lage bruto participatiegraad, willen of kunnen veel mensen niet werken

Indicator: spanningsindicator Drentse arbeidsmarkt

1ste
kwartaal van 2023

2de kwartaal van 2023

3de  kwartaal van 2023

4de  kwartaal van 2023

1ste
kwartaal van 2024

Provincie Drenthe

2,71

3,36

3,4

2,43

2,37

Bron: UWV

Toelichting: De spanningsindicator Drentse arbeidsmarkt verschaft inzicht in de spanning op de arbeidsmarkt. Het is de verhouding tussen openstaande en kortdurende vacatures. In het eerste kwartaal van 2024 daalde de spanning op de arbeidsmarkt voor het tweede kwartaal op rij. Daardoor is de arbeidsmarkt volgens UWV niet langer zeer krap, maar krap. Voor Drentse werkgevers blijft het echter lastig om geschikt personeel te vinden. Zo is er in een aantal beroepen nog steeds sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt.

Met wie werken we samen?

Voor deze beleidsopgave is verbinding en samenwerking met alle stakeholders op het terrein van Arbeidsmarkt en Onderwijs van groot belang. We werken nauw samen met brancheorganisaties, vakbonden, O&O fondsen, het UWV, kennis- en onderwijsinstellingen en medeoverheden zoals (centrum)gemeenten, provincies en het rijk.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

4.05 Samenwerken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt

Bestaand beleid 2025

Nieuw beleid 2025

Saldo begroting 2025

Lasten

793.650

36.103

829.753

Doelstelling 4.05.01 Versterken samenwerking onderwijs-bedrijfsleven en overheden

793.650

36.103

829.753

Baten

-32.200

-110.469

-142.669

Doelstelling 4.05.01 Versterken samenwerking onderwijs-bedrijfsleven en overheden

-32.200

-110.469

-142.669

Saldo

761.450

-74.366

687.084

Toelichting nieuw beleid 2025

Nieuw beleid 2025

2025

4.07 Regionale Economie

Het economische beleid met ingang van 2025 is beschreven in de nieuwe Economische Koers Drenthe. In deze beleidsnota staan de maatregelen beschreven die het provinciaal bestuur van Drenthe de komende jaren neemt met het oog op een vitale en toekomstbestendige economie, met voldoende passende banen, ruimte om te ondernemen en proeftuinen waar innovaties worden ontwikkeld en maatschappelijke uitdagingen een oplossing vinden. Daarbij gaat het om een Drentse economie die niet alleen welvaart brengt, maar ook bijdraagt aan het welzijn van de inwoners en hun leefomgeving. Samenwerken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt blijft een speerpunt van het Drentse economische beleid. Voor de concrete maatregelen verwijzen wij naar de nieuwe Economische Koers Drenthe.

-74.366

Totaal

-74.366

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56