Inleiding
Fietsen als duurzaam alternatief is één van de hoofdkeuzes uit het Mobiliteitsprogramma 2021-2030. We willen meer mensen op de fiets en zetten daarom in op veilig fietsen en een compleet fietsnetwerk. Dit is uitgewerkt in het Uitvoeringsprogramma Fietsagenda 2022-2026. Om onze doelen te behalen zetten we in op cofinanciering van het Rijk of gemeenten Dit kan zitten in gemeentelijke fietspaden, maar ook bijvoorbeeld in fietsstimulering en de link met de hubs (goede fietsenstallingen) en fietsprojecten in relatie tot het programma gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid. |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief
Om het gebruik van de fiets te stimuleren werken we samen met gemeenten aan:
Een aantal onderdelen zijn hierin voor 2025 te benoemen:
|
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Wij monitoren het gebruik van onze fietsinfrastructuur.
Bron: Datahuis Provincie Drenthe
Samen met de provincie Groningen en alle aanliggende gemeenten wordt gewerkt aan de doorfietsroute tussen Assen en Groningen, zie Doorfietsroute ‘De Groene As’ Assen - Groningen - Provincie Drenthe
Met wie werken we samen?
Voor de realisatie van de fietsprojecten wordt naast de belangenorganisaties als de Fietsersbond en ANWB samengewerkt met de Drentse gemeenten en buurprovincies.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
5.03 Fiets als duurzaam alternatief | Bestaand beleid 2025 | Nieuw beleid 2025 | Saldo begroting 2025 | |
Lasten | 6.261.222 | 6.261.222 | ||
---|---|---|---|---|
Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief | 6.261.222 | 6.261.222 | ||
Baten | -34.000 | -34.000 | ||
Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief | -34.000 | -34.000 | ||
Saldo | 6.227.222 | 6.227.222 |
Toelichting nieuw beleid 2025
Niet van toepassing.