Programma 5 beleidsopgaven

Fiets als duurzaam alternatief

Inleiding

Fietsen als duurzaam alternatief is één van de hoofdkeuzes uit het Mobiliteitsprogramma 2021-2030. We willen meer mensen op de fiets en zetten daarom in op veilig fietsen en een compleet fietsnetwerk. Dit is uitgewerkt in het Uitvoeringsprogramma Fietsagenda 2022-2026. Om onze doelen te behalen zetten we in op cofinanciering van het Rijk of gemeenten Dit kan zitten in gemeentelijke fietspaden, maar ook bijvoorbeeld in fietsstimulering en de link met de hubs (goede fietsenstallingen) en fietsprojecten in relatie tot het programma gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief

Om het gebruik van de fiets te stimuleren werken we samen met gemeenten aan:

  • De ontwikkeling van een netwerk van doorfietsroutes die we comfortabel en herkenbaar inrichten;  
  • Het realiseren ontbrekende schakels in de fietsinfrastructuur;
  • Maatregelen ter bevordering van de fietsveiligheid.

Een aantal onderdelen zijn hierin voor 2025 te benoemen:

  • Realisatie deeltraject Yde/de Punt - Witte Molen als onderdeel van de doorfietsroute Assen – Groningen (de Groene As).  
  • Planuitwerking traject Onlandweg – Groningerweg als onderdeel van de doorfietsroute Assen – Groningen (de Groene As) inclusief fietstunnel Vriezerbrug.  
  • In samenwerking met onze partners start uitwerking van drie (door)fietsroutes in het kader van de Fietsagenda.  
  • In samenwerking met onze partners twee onderzoeken/tracéstudies uitvoeren naar nieuwe of verbeterde fietsverbindingen gericht op één van de steden in Drenthe.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Wij monitoren het gebruik van onze fietsinfrastructuur.  


Bron: Datahuis Provincie Drenthe
 

Samen met de provincie Groningen en alle aanliggende gemeenten wordt gewerkt aan de doorfietsroute tussen Assen en Groningen, zie Doorfietsroute ‘De Groene As’ Assen - Groningen - Provincie Drenthe 

Met wie werken we samen?

Voor de realisatie van de fietsprojecten wordt naast de belangenorganisaties als de Fietsersbond en ANWB samengewerkt met de Drentse gemeenten en buurprovincies.   

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

5.03 Fiets als duurzaam alternatief

Bestaand beleid 2025

Nieuw beleid 2025

Saldo begroting 2025

Lasten

6.261.222

6.261.222

Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief

6.261.222

6.261.222

Baten

-34.000

-34.000

Doelstelling 5.03.01 Fiets als duurzaam alternatief

-34.000

-34.000

Saldo

6.227.222

6.227.222

Toelichting nieuw beleid 2025

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56