Inleiding
Door de corona-maatregelen is het aantal reizigers in het openbaar vervoer gedaald. Daarom is het belangrijk het gebruik van openbaar vervoer te ondersteunen met goede (transitie)plannen waarmee robuust openbaar vervoer kan worden gegarandeerd voor de reiziger. We willen namelijk dat publieke mobiliteit (o.a. bus, trein, hubtaxi, deelvervoer) als alternatief voor autoverkeer een belangrijke plaats inneemt. Voor 2024 is ondanks een brede landelijke lobby en een brede steun vanuit de Tweede Kamer (nog) geen landelijke beschikbaarheidsbijdrage toegezegd aan de OV-concessies. Dit betekent voor de begroting van het OV-bureau dat bij ongewijzigd beleid de kosten hetzelfde blijven, maar de baten achterblijven. Daarnaast stijgen door de “Oekraïne-crisis” de exploitatielasten voor het openbaar vervoer erg hard. |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 5.04.01 Adequaat openbaar vervoernetwerk
Werken aan een beter mobiliteitssysteem in Drenthe; een toegankelijk netwerk openbaar vervoer dat bestaat uit hoogwaardig OV (trein, Qliner en Q-link), een basisnet met stads- en streeklijnen en een aanvullend net met scholierenlijnen en de hubtaxi. Ontwikkeling en beheer openbaar vervoer:
Bus
Trein
|
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Verplichte beleidsindicatoren volgens het BBV
Via het Besluit Begroting en Verantwoording is vastgelegd, dat alle provincies vanaf de begroting 2018 indicatoren in de begroting moeten vermelden. Deze indicatoren zijn in IPO-verband opgesteld en vastgesteld door het ministerie van BZK. De achterliggende gegevens zijn te vinden via de website
van het IPO. Daar is ook vergelijkingsmateriaal met andere provincies te vinden en de definitie die
wordt gehanteerd voor de betreffende indicator.
Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer
Indicator: Waardering openbaar vervoer
Waardering openbaar vervoer Drenthe
2018 | 2019 | 2021 | 2022 | 2023 | |
'Rapportcijfer' openbaar vervoer | 7,6 | 7,7 | 8,1 | 7,9 | 7,8 |
Bron: OV-klantenbarometer CROW
Definitie: Dit betreft het gemiddelde waarderingscijfer (algemene oordeel) voor het regionaal openbaar vervoer. Dit cijfer is gebaseerd op de OV-Klantenbarometer: een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer. De weergegeven cijfers hebben betrekking op de vervoersgebieden waarvoor de provincie de concessie heeft afgegeven.
Vanwege de coronapandemie zijn er over 2020 geen resultaten van de OV-klantenbarometer.
Instroom zero-emissie bussen OV-bureau Groningen Drenthe
Op basis van de eerste vier maanden van 2024 is een voorzichtig positief beeld te zien van het gebruik van de bus in Groningen en Drenthe, met een toename van meer dan 15% reizigerskilometers ten opzichte van 2022. Daarnaast is ook rituitval gedaald tot bijna het gewenste niveau, onder andere door afnemend ziekteverzuim en werving van nieuwe chauffeurs. Vanaf september 2024 stromen ook de eerste nieuwe gele elektrische bussen in voor de concessie Groningen Drenthe, wat ervoor zorgt dat versneld wordt toegewerkt naar een 100% zero emissie busvloot. Actuele cijfers worden gemonitord in ‘Drenthe in cijfers – openbaar vervoer’.Een positieve uitschieter in het gebruik was het busvervoer van en naar Koningsdag in Emmen.
Met wie werken we samen?
Voor de uitvoering, beheer en ontwikkeling van het openbaar vervoer wordt samengewerkt met Vertegenwoordigers van reizigers (OV-consumentenplatform) gemeenten, provincies (DOVA), het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Deelstaat Niedersachsen, Grafschaft Bentheim, spoorbeheerder ProRail en met vervoerders.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
5.04 Adequaat openbaar vervoernetwerk | Bestaand beleid 2025 | Nieuw beleid 2025 | Saldo begroting 2025 | |
Lasten | 39.884.392 | -683.814 | 39.200.578 | |
---|---|---|---|---|
Doelstelling 5.04.01 Adequaat openbaar vervoernetwerk | 39.884.392 | -683.814 | 39.200.578 | |
Baten | -2.347.000 | -2.347.000 | ||
Doelstelling 5.04.01 Adequaat openbaar vervoernetwerk | -2.347.000 | -2.347.000 | ||
Saldo | 37.537.392 | -683.814 | 36.853.578 |
Toelichting nieuw beleid 2025
Nieuw beleid 2025 | 2025 |
---|---|
B04. Indexering exploitatiebijdrage OV Bureau en Vechtdallijnen | |
De bijdrage aan het Openbaar Vervoersbureau Groningen-Drenthe wordt op basis van het gemiddelde over 5 jaar van de Landelijke Bijdrage Index (LBI) geïndexeerd. | -683.814 |
Totaal | -683.814 |