Programma 5 beleidsopgaven

Duurzame oplossingen en innovatie

Inleiding

De afspraken uit het Klimaatakkoord zijn voor het domein Mobiliteit uitgewerkt in het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) Drenthe (2022). Het RMP is ook door de Drentse gemeenten vastgesteld. Het RMP is daarmee het kader voor de samenwerking, op acht thema's, die de uitstoot van broeikasgassen als gevolg van mobiliteit moeten verminderen. Voor de thema's elektrificatie en laadinfrastructuur is door de noordelijke provincies, netbeheerders en het Rijk een Regionale Agenda Laadinfrastructuur (RAL) vastgesteld. De RAL is het kader voor samenwerking aan een dekkend netwerk van laad- en tankinfrastructuur voor zero emissie mobiliteit. Het Rijk heeft met twee doeluitkeringen (RAL en Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat- en Energiebeleid) middelen beschikbaar gesteld voor de realisatie van de samenwerkingsafspraken.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 5.05.01 Uitvoering geven aan afspraken klimaatakkoord

De doelstellingen binnen de afspraken van het klimaatakkoord zijn als volgt:

  • We verbeteren CO2 prestatie in investering en aanbesteding, waaronder toepassen van integraal ambitieweb Duurzaam Grond Weg- en Waterbouw, CO2 monitor.  
  • Regionale laad- en tankinfrastructuur: realiseren van dekkende laad- en tankinfrastructuur op basis van behoefte en gebruik, activiteiten RAL Regio Noord, concessie publieke laadinfrastructuur.
  • Duurzame logistiek: stimuleren duurzame alternatieven en zero emissie (ZE) logistiek, waaronder uitrol activiteiten op basis van Noordelijke Agenda Logistiek, aanpak Logistiek RAL Regio Noord.
  • Duurzame mobiliteitskeuze: naast investeren in fiets en OV, stimuleren van duurzame mobiliteit(skeuze), waaronder de uitrol van de werkgeversaanpak, Drenthe Reist Duurzaam.
  • Regionaal mobiliteitsplan: uitvoeringsagenda regionaal mobiliteitsplan duurzaamheid (RMP) in afstemming met gemeenten, als uitwerking van het klimaatakkoord.
  • Innovatie: experimenten met innovatieve concepten waaronder deelmobiliteit, autonoom vervoer (ATNorth), drones (DroneHub), het gebruik van data (MaaS-app) en slimme oplossingen voor schone bevoorrading (Surflogh).

De wijze waarop we de doelstellingen willen bereiken doen we door de volgende werkwijze te hanteren:

  • De aanschaf en het gebruik van schone alternatieven voor vervoer en logistiek te stimuleren.  
  • Te voorzien in een dekkend netwerk van publiek toegankelijke laadmogelijkheden.
  • De CO2 prestatie bij grond, weg- en waterbouw en in de concessies voor publiek vervoer te verbeteren.
  • De samenwerking in de regio te coördineren.
  • Innovatieve oplossingen te stimuleren.

Welke feiten en cijfers zijn er?

De voortgang van de klimaatafspraken zijn beschikbaar via de nationale regionale klimaatmonitor. 

Met wie werken we samen?

We werken samen in nationaal, Noordelijk en Drents verband. Onze primaire samenwerkingspartners zijn Rijk, provincies, gemeenten, netbeheerders en vertegenwoordigers uit de sector mobiliteit, grond weg- en waterbouw en logistiek. 

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

5.05 Duurzame oplossingen en innovatie

Bestaand beleid 2025

Nieuw beleid 2025

Saldo begroting 2025

Lasten

560.750

560.750

Doelstelling 5.05.01 Uitvoering geven aan afspraken klimaatakkoord

560.750

560.750

Baten

-110.750

-110.750

Doelstelling 5.05.01 Uitvoering geven aan afspraken klimaatakkoord

-110.750

-110.750

Saldo

450.000

450.000

Toelichting nieuw beleid 2025

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56