Inleiding
De afspraken uit het Klimaatakkoord zijn voor het domein Mobiliteit uitgewerkt in het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) Drenthe (2022). Het RMP is ook door de Drentse gemeenten vastgesteld. Het RMP is daarmee het kader voor de samenwerking, op acht thema's, die de uitstoot van broeikasgassen als gevolg van mobiliteit moeten verminderen. Voor de thema's elektrificatie en laadinfrastructuur is door de noordelijke provincies, netbeheerders en het Rijk een Regionale Agenda Laadinfrastructuur (RAL) vastgesteld. De RAL is het kader voor samenwerking aan een dekkend netwerk van laad- en tankinfrastructuur voor zero emissie mobiliteit. Het Rijk heeft met twee doeluitkeringen (RAL en Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat- en Energiebeleid) middelen beschikbaar gesteld voor de realisatie van de samenwerkingsafspraken. |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 5.05.01 Uitvoering geven aan afspraken klimaatakkoord
De doelstellingen binnen de afspraken van het klimaatakkoord zijn als volgt:
De wijze waarop we de doelstellingen willen bereiken doen we door de volgende werkwijze te hanteren:
|
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
De voortgang van de klimaatafspraken zijn beschikbaar via de nationale regionale klimaatmonitor.
Met wie werken we samen?
We werken samen in nationaal, Noordelijk en Drents verband. Onze primaire samenwerkingspartners zijn Rijk, provincies, gemeenten, netbeheerders en vertegenwoordigers uit de sector mobiliteit, grond weg- en waterbouw en logistiek.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
5.05 Duurzame oplossingen en innovatie | Bestaand beleid 2025 | Nieuw beleid 2025 | Saldo begroting 2025 | |
Lasten | 560.750 | 560.750 | ||
---|---|---|---|---|
Doelstelling 5.05.01 Uitvoering geven aan afspraken klimaatakkoord | 560.750 | 560.750 | ||
Baten | -110.750 | -110.750 | ||
Doelstelling 5.05.01 Uitvoering geven aan afspraken klimaatakkoord | -110.750 | -110.750 | ||
Saldo | 450.000 | 450.000 |
Toelichting nieuw beleid 2025
Niet van toepassing.