Programma 5 beleidsopgaven

Instandhouden en beheren van onze fysieke infrastructuur

Inleiding

Het beheer en onderhoud van de wegen en vaarwegen valt onder het programma Mobiliteit en Bereikbaarheid. Het programma heeft als ambitie dat de provincie Drenthe in alle opzichten optimaal bereikbaar is. Dit betekent dat het beheer en onderhoud zich richt op de veiligheid en beschikbaarheid van de wegen en vaarwegen.   
In het Beleidskader beheer en onderhoud Wegen en Vaarwegen is vastgelegd hoe het beheer en onderhoud plaatsvindt. Op basis van dit beleidskader zijn de programmering en de benodigde budgetten opgenomen in het Meerjaren Onderhoudsprogramma (MJOP) 2023-2026.
Het MJOP zal in 2025 (MJOP 2025-2028) geactualiseerd worden.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 5.07.01 Veilige en beschikbare wegen

Ten behoeve van veilige en beschikbare wegen plegen wij onderhoud, onder te verdelen in vast onderhoud, zoals operationeel verkeersmanagement (gladheidsbestrijding en afhandeling ongevallen), maaien, kappen en planten, vuilafvoer en reiniging en groot variabel onderhoud, zoals het vervangen van deklagen van wegen en onderhoud aan kunstwerken, zoals viaducten en duikers.

Doelstelling 5.07.02 Veilige en beschikbare vaarwegen

Ten behoeve van veilige en beschikbare vaarwegen plegen wij onderhoud, onder te verdelen in vast onderhoud aan beweegbare kunstwerken, maaien, kappen en planten en onkruid- en exotenbestrijding en groot variabel onderhoud, zoals baggerwerkzaamheden, vervanging van beschoeiing, gepland onderhoud aan beweegbare bruggen en sluizen en het vervangen van sluisdeuren.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Beheer wegen en vaarwegen is verantwoordelijk voor het onderhoud van de provinciale infrastructuur. Veiligheid en beschikbaarheid zijn daarbij onze kernwaarden. 
Om dit te kunnen bewerkstelligen maken we gebruik van data en beheersystemen. Aan de hand van de gegevens richten we ons beheer zo in om aan deze doelstelling te kunnen voldoen. Voorbeelden zijn het gebruik van gladheidsmeldsystemen , het monitoren van faunaslachtoffers en incidentmanagement. 

Met wie werken we samen?

We werken nauw samen met gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat en waterschappen. 

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

5.07 Instandhouden en beheren van onze fysieke infrastructuur

Bestaand beleid 2025

Nieuw beleid 2025

Saldo begroting 2025

Lasten

20.585.618

9.674

20.595.292

Doelstelling 5.07.01 Veilige en beschikbare wegen

16.125.286

845

16.126.131

Doelstelling 5.07.02 Veilige en beschikbare vaarwegen

4.460.332

8.829

4.469.161

Baten

-524.014

10.070

-513.944

Doelstelling 5.07.01 Veilige en beschikbare wegen

-194.165

-194.165

Doelstelling 5.07.02 Veilige en beschikbare vaarwegen

-329.849

10.070

-319.779

Saldo

20.061.604

19.744

20.081.348

Toelichting nieuw beleid 2025

Nieuw beleid 2025

2025

B02. Indexering DVO's

In de huurcontracten en dienstverleningsovereenkomsten met diverse organisaties staan indexaties die jaarlijks moeten plaatsvinden. Naast de indexaties zijn ook actualisaties toegepast (te denken valt aan aframing van huuropbrengsten en opbrengsten voor licenties), conform de afspraken in de DVO's. Het geheel aan indexaties en actualisaties leidt per saldo tot lagere baten dan begroot was.

10.070

B06. Actualisatie kapitaallasten vaste activa

Bij de begroting worden jaarlijks de afschrijvingskosten herberekend op basis van de verantwoording in de jaarrekening en de inventarisatie van het verloop van de investeringsprojecten bij de begroting. De verschuivingen naar achteren in de tijd leiden tot latere afschrijvingskosten en voordelen op korte termijn in de meerjarenraming.

9.674

Totaal

19.744

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56