Inleiding
Het beheer en onderhoud van de wegen en vaarwegen valt onder het programma Mobiliteit en Bereikbaarheid. Het programma heeft als ambitie dat de provincie Drenthe in alle opzichten optimaal bereikbaar is. Dit betekent dat het beheer en onderhoud zich richt op de veiligheid en beschikbaarheid van de wegen en vaarwegen. |
---|
Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?
Doelstelling 5.07.01 Veilige en beschikbare wegen
Ten behoeve van veilige en beschikbare wegen plegen wij onderhoud, onder te verdelen in vast onderhoud, zoals operationeel verkeersmanagement (gladheidsbestrijding en afhandeling ongevallen), maaien, kappen en planten, vuilafvoer en reiniging en groot variabel onderhoud, zoals het vervangen van deklagen van wegen en onderhoud aan kunstwerken, zoals viaducten en duikers. |
---|
Doelstelling 5.07.02 Veilige en beschikbare vaarwegen
Ten behoeve van veilige en beschikbare vaarwegen plegen wij onderhoud, onder te verdelen in vast onderhoud aan beweegbare kunstwerken, maaien, kappen en planten en onkruid- en exotenbestrijding en groot variabel onderhoud, zoals baggerwerkzaamheden, vervanging van beschoeiing, gepland onderhoud aan beweegbare bruggen en sluizen en het vervangen van sluisdeuren. |
---|
Welke feiten en cijfers zijn er?
Beheer wegen en vaarwegen is verantwoordelijk voor het onderhoud van de provinciale infrastructuur. Veiligheid en beschikbaarheid zijn daarbij onze kernwaarden.
Om dit te kunnen bewerkstelligen maken we gebruik van data en beheersystemen. Aan de hand van de gegevens richten we ons beheer zo in om aan deze doelstelling te kunnen voldoen. Voorbeelden zijn het gebruik van gladheidsmeldsystemen , het monitoren van faunaslachtoffers en incidentmanagement.
Met wie werken we samen?
We werken nauw samen met gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat en waterschappen.
Wat mag deze beleidsopgave kosten?
5.07 Instandhouden en beheren van onze fysieke infrastructuur | Bestaand beleid 2025 | Nieuw beleid 2025 | Saldo begroting 2025 | |
Lasten | 20.585.618 | 9.674 | 20.595.292 | |
---|---|---|---|---|
Doelstelling 5.07.01 Veilige en beschikbare wegen | 16.125.286 | 845 | 16.126.131 | |
Doelstelling 5.07.02 Veilige en beschikbare vaarwegen | 4.460.332 | 8.829 | 4.469.161 | |
Baten | -524.014 | 10.070 | -513.944 | |
Doelstelling 5.07.01 Veilige en beschikbare wegen | -194.165 | -194.165 | ||
Doelstelling 5.07.02 Veilige en beschikbare vaarwegen | -329.849 | 10.070 | -319.779 | |
Saldo | 20.061.604 | 19.744 | 20.081.348 |
Toelichting nieuw beleid 2025
Nieuw beleid 2025 | 2025 |
---|---|
B02. Indexering DVO's | |
In de huurcontracten en dienstverleningsovereenkomsten met diverse organisaties staan indexaties die jaarlijks moeten plaatsvinden. Naast de indexaties zijn ook actualisaties toegepast (te denken valt aan aframing van huuropbrengsten en opbrengsten voor licenties), conform de afspraken in de DVO's. Het geheel aan indexaties en actualisaties leidt per saldo tot lagere baten dan begroot was. | 10.070 |
B06. Actualisatie kapitaallasten vaste activa | |
Bij de begroting worden jaarlijks de afschrijvingskosten herberekend op basis van de verantwoording in de jaarrekening en de inventarisatie van het verloop van de investeringsprojecten bij de begroting. De verschuivingen naar achteren in de tijd leiden tot latere afschrijvingskosten en voordelen op korte termijn in de meerjarenraming. | 9.674 |
Totaal | 19.744 |