Programma 8 beleidsopgaven

Interne dienstverlening en informatiehuishouden

Inleiding

Interne Dienstverlening
We dragen zorg voor een goede facilitaire dienstverlening om de primaire processen te ondersteunen. Onze dienstverlening omvat huisvesting, beveiliging en receptie, catering, schoonmaak, chauffeursdiensten, grafische dienst, vastgoed- en terreinbeheer en servicedesk.

Informatiehuishouden
We bedienen medewerkers en teams op het gebied van informatievoorziening, zodat zij op een eigentijdse wijze hun werk kunnen doen. We zorgen voor continuïteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de ICT- infrastructuur. We werken aan een sterke digitale basis voor een veilige en toegankelijke provincie organisatie. Dit vraagt continu om een goede afstemming tussen mens, technologie, proces en organisatie. We doen dat vanuit vier werkvelden: Informatie, Informatiebeheer, Data en Automatisering. Vanuit het programma Digitalisering werken we aan een verdere versterking van onze informatiehuishouding. Middels innovatie verkennen we de mogelijkheden van het (veilig) gebruik van AI en werken we aan data gedreven beleidsontwikkeling.

Wat willen we bereiken en wat gaan we doen?

Doelstelling 8.01.01 Het gebruik van duurzame gebouwen en terreinen en daarbij benodigde voorzieningen tegen acceptabele kosten en bij voorkeur energieneutraal

Ons vastgoedbeleid is in 2024 vastgesteld. We hebben vastgoed voor de uitvoering van provinciale bedrijfsvoering of wanneer het een bijdrage kan leveren aan het behalen van beleidsdoelstellingen. Doel is het verder professionaliseren van beheer, verwerven dan wel afstoten van provinciale vastgoedobjecten. We verduurzamen ons vastgoed, waarbij we de focus leggen op energieverbruik. Bij het verduurzamen maken we gebruik van de zogenoemde natuurlijke momenten. Dit zijn de momenten waarop het gebouw, of gebouwonderdeel, zijn technische en/of economische levensduur bereikt en (vervangings)investeringen. Dit betreft momenten waarop grotere ingrepen, zoals het vervangen van het dak of de klimaatinstallaties, zijn gepland. Mochten deze natuurlijke momenten qua planning onvoldoende dekkend zijn t.o.v. de op dat moment geldende doelstellingen dan zullen we hiervan afwijken. Dit kan betekenen dat we het natuurlijke moment loslaten en overgaan tot het naar voren halen van het investeringsmoment.

Doelstelling 8.01.02 Het zoveel mogelijk inzetten van duurzame facilitaire producten en diensten tegen acceptabele kosten

Interne Dienstverlening zorgt voor de best mogelijke werkomgeving binnen de kaders. De werkomgeving speelt een belangrijke rol in de gezondheid en productiviteit van medewerkers. Hiervoor voeren we een duurzaam en kostenbewust beleid op de gebieden: huisvesting, beveiliging en receptie, catering, schoonmaak, chauffeursdiensten, grafische dienst, vastgoedbeheer en de servicedesk.   

Doelstelling 8.01.03 Informatiebeheer: het goed beheren en opslaan van documenten die behoren tot een dynamisch, semi-statisch of een statisch archief, ongeacht hun vorm

Informatiebeheer is het zorgen dat informatie in goede, geordende en toegankelijke staat wordt gebracht en gehouden volgens wettelijke termijnen. Eeuwig te bewaren informatie wordt overgedragen. De  rest wordt vernietigd volgens de Archiefwet. Er zijn op dit gebied veel ontwikkelingen t.a.v. veranderende behoefte en wetgeving. Om informatiebeheer door te ontwikkelen naar de veranderde behoefte en wetgeving zal een kwartiermaker worden aangesteld om dit verder uit te werken. Digitale informatie neemt steeds meer toe vergeleken met analoge informatie. De wettelijke taak om bepaalde informatie te bewaren is ook op digitale informatie van kracht. Hiervoor willen we gebruik maken van een extern elektronisch data depot (e-depot).

Doelstelling 8.01.04 Informatiemanagement: Een gedegen en veilige inrichting van de informatiehuishouding: digitale gegevens, applicaties, services en technische infrastructuur voor opslag en raadplegen van gegevens

De provincie is een informatiefabriek. We zorgen ervoor dat iedereen overal veilig kan werken met een moderne werkplek. De informatiesystemen zorgen ervoor dat de juiste informatie kan worden ingezet zodat medewerkers bij hun werk optimaal digitaal worden ondersteund. Doel is ervoor te zorgen dat werkprocessen zo goed mogelijk worden ondersteund met digitale hulpmiddelen, voor nu en in de toekomst.  

Doelstelling 8.01.05 Datagedreven werken faciliteren met gegevens en informatieproducten

Elke provinciale opgave, of het nu UNESCO, Natuur, Mobiliteit of Recreatie & Toerisme betreft, heeft inzicht nodig om gericht actie te kunnen ondernemen op de betreffende opgave.  
Met gegevens, kaarten en dashboards geven we inzicht in de staat van Drenthe, signaleren we trends en patronen en rekenen we scenario’s door.
In een centrale omgeving worden de gegevens, kaarten en dashboards actief beheerd. Om tegemoet te komen aan de eisen aan een transparante overheid, wordt de gegevensverzameling zoveel mogelijk openbaar gemaakt.
Een visie op gebied van datagedreven werken is in ontwikkeling. Data gedreven beleid ontwikkelen en monitoren is sterk in opkomst. Hiermee worden meningen en aannames onderbouwd met feiten, hetgeen bijdraagt aan transparantie en begrip. Dit vraagt om een modelmatige benadering van data en resulteert in verklarende modellen (op basis van actuele data en resultaten) en voorspellende modellen (op basis van representatieve data en het doorrekenen van diverse scenario’s met meerdere variabelen en criteria). Met name de voorspellende modellen bieden veel meerwaarde omdat deze beter onderbouwde besluitvorming mogelijk maken.  

Doelstelling 8.01.06 Digitaliseringagenda: Digitaal fundament

Digitalisering is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en biedt bovendien maatschappelijke en economische kansen. Drenthe zet met haar digitaliseringsagenda in op twee pijlers: digitaal fundament en digitale overheid. In 2025 zal het Masterplan ICT verder worden uitgerold, zal er veel aandacht worden besteed aan de implementatie van nieuwe wetgeving en het nemen van cybersecuritymaatregelen. Verder richten we ons op de doorontwikkeling van de digitale vaardigheden van onze medewerkers en zullen de eerste resultaten van data gedreven beleidsontwikkeling en -monitoring zichtbaar worden. Ook in onze economische koers is digitalisering een belangrijk onderwerp. Zie hiervoor programma 4: Regionale economie en werkgelegenheid.

Welke feiten en cijfers zijn er?

Aan de ruim 600 vaste gebruikers van het provinciehuis wordt met 450 flexibele werkplekken de mogelijkheid geboden hybride te werken en te ontmoeten.
Daarnaast hebben we het vastgoedbeheer over diverse provinciale steunpunten en maatschappelijk vastgoed zoals het Drents Museum.
We verwelkomen jaarlijks meer dan 43.000 lunchgasten en ondersteunen meer dan 100 evenementen in het provinciehuis.
Binnen de provincie werken ambtenaren, bestuurders en politici in totaal met meer dan 200
verschillende soorten systemen waar informatie in wordt opgeslagen.

Met wie werken we samen?

We werken voor zowel informatiehuishouding en interne dienstverlening samen met diverse contractpartijen en ondersteunende dienstverleners.  
Op gebied van informatiebeheer nemen we deel aan een samenwerkingsverband met de elf andere
provincies. Specifiek voor e-depot werken we ook nauw samen met Drentse gemeenten en Drents
Archief.

Wat mag deze beleidsopgave kosten?

8.01 Interne dienstverlening en informatiehuishouden

Bestaand beleid 2025

Nieuw beleid 2025

Saldo begroting 2025

Lasten

13.674.611

-806.012

12.868.599

Doelstelling 8.01.01 Het gebruik van duurzame gebouwen en terreinen en daarbij benodigde voorzieningen tegen acceptabele kosten en bij voorkeur energieneutraal

4.148.382

-57.635

4.090.747

Doelstelling 8.01.02 Het zoveel mogelijk inzetten van duurzame facilitaire producten en diensten tegen acceptabele kosten

1.833.290

-14.700

1.818.590

Doelstelling 8.01.03 Informatiebeheer: het goed beheren en opslaan van documenten die behoren tot een dynamisch, semi-statisch of een statisch archief, ongeacht hun vorm

211.685

211.685

Doelstelling 8.01.04 Informatiemanagement: Een gedegen en veilige inrichting van de informatiehuishouding: digitale gegevens, applicaties, services en technische infrastructuur voor opslag en raadplegen van gegevens

5.620.254

-228.677

5.391.577

Doelstelling 8.01.05 Datagedreven werken faciliteren met gegevens en informatieproducten

692.000

692.000

Doelstelling 8.01.06 Digitaliseringagenda: Digitaal fundament

1.169.000

-505.000

664.000

Baten

-4.428.057

77.240

-4.350.817

Doelstelling 8.01.01 Het gebruik van duurzame gebouwen en terreinen en daarbij benodigde voorzieningen tegen acceptabele kosten en bij voorkeur energieneutraal

-2.903.125

33.480

-2.869.645

Doelstelling 8.01.02 Het zoveel mogelijk inzetten van duurzame facilitaire producten en diensten tegen acceptabele kosten

-213.407

-213.407

Doelstelling 8.01.04 Informatiemanagement: Een gedegen en veilige inrichting van de informatiehuishouding: digitale gegevens, applicaties, services en technische infrastructuur voor opslag en raadplegen van gegevens

-1.311.525

43.760

-1.267.765

Saldo

9.246.554

-728.772

8.517.782

Toelichting nieuw beleid 2025

Nieuw beleid 2025

2025

B06. Actualisatie kapitaallasten vaste activa

Bij de begroting worden jaarlijks de afschrijvingskosten herberekend op basis van de verantwoording in de jaarrekening en de inventarisatie van het verloop van de investeringsprojecten bij de begroting. De verschuivingen naar achteren in de tijd leiden tot latere afschrijvingskosten en voordelen op korte termijn in de meerjarenraming.
Voor deze beleidsopgave betekent dit een daling van de lasten van € 301.012,--.

-301.012

B02. Indexering DVO's

In de huurcontracten en dienstverleningsovereenkomsten met diverse organisaties staan indexaties die jaarlijks moeten plaatsvinden. Naast de indexaties zijn ook actualisaties toegepast (te denken valt aan aframing van huuropbrengsten en opbrengsten voor licenties), conform de afspraken in de DVO's. Het geheel aan indexaties en actualisaties leidt per saldo tot lagere baten dan begroot was.

77.240

Dekkingsplan 2e Uitwerking coalitieakkoord 2023-2027

Als onderdeel van het dekkingsplan behorende bij de uitwerking van het coalitieakkoord 2023-2027 zijn de  beschikbaar gestelde middelen voor de digitaliseringsagenda in 2024 t/m 2026 met circa € 500.000,-- voor een totaal van € 1,5 miljoen gereduceerd. Hiervoor is gekozen omdat projecten nog in de opstartfase zitten en er nog geen precieze raming is opgesteld. Op basis van verder planvorming in de jaren 2024 en 2025 zal worden bezien of aanvullende middelen in de toekomst nodig blijken te zijn.
Voor een uitgebreidere toelichting op het dekkingsplan verwijzen wij u naar het financieel perspectief van de Begroting 2025 en eventueel naar de 6e wijziging van de Begroting 2024 (Bijstelling Begroting 2025).

-505.000

Totaal

-728.772

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56