II Financiële begroting

II.4 Financiële positie en toelichting

R139

Reserve mobiliteit

Verloop

2024

2025

2026

2027

2028

Saldo aanvang jaar (1)

79.850.935

49.427.255

34.640.392

20.940.117

18.431.976

Begrote onttrekking (2)

41.911.735

18.201.065

18.053.376

5.787.200

-

Begrote toevoeging (3)

11.488.055

3.414.202

4.353.101

3.279.059

3.132.899

Begrote lasten programma (4)

29.179.794

20.234.301

15.224.772

5.106.000

190.000

Beoogde lasten programma (5)

29.179.794

20.234.301

15.224.772

5.106.000

190.000

Begrote baten programma (6)

2.439.505

2.719.414

252.351

1.000

1.000

Beoogde baten programma (7)

2.439.505

2.719.414

252.351

1.000

1.000

Saldo einde jaar (8=1-2+3+4-5-6+7)

49.427.255

34.640.392

20.940.117

18.431.976

21.564.875

Reserve mobiliteit

Doelstelling (in te realiseren maatschappelijke doelstellingen)

Dekking van mobiliteitsprojecten en subsidies in het kader van verkeersveiligheid, stimulering fietsverkeer, openbaar vervoer, duurzaamheid en innovatie

Instellingsbesluit

Statenstuk 2020-968 Mobiliteitsprogramma 2021-2030 Beleidskader Beheer en Onderhoud Wegen en Vaarwegen inclusief Meerjaren onderhoudsprogramma 2021-2024 d.d. 16 december 2020

Toelichting

In het Mobiliteitsprogramma 2021-2030 zijn investeringen voorzien in veiligheid, duurzaamheid, OV (OV-knooppunten) en fiets (doorfietsroutes, stedelijke problematiek) die niet (direct) betrekking hebben op infrastructurele maatregelen of betrekking hebben op infrastructuur van derden. Bij de 1e Uitwerking van het coalitieakkoord 2023-2027 Samen bouwen we Drenthe! is € 18,5 miljoen beschikbaar gesteld voor investeringen in spoor; dit bedrag is opgenomen in de meerjarenbegroting en wordt gedekt uit de reserve mobiliteit

Wat zijn we van plan?

Voor een aantal investeringen worden de kapitaallasten tot en met 2024 verrekend met de Reserve Mobiliteit (zie PS 2020-968). In het najaar van 2022 zijn de Uitvoeringsprogramma's 2022-2026 van de pijlers Veilig en bereikbaar Drenthe, Fiets als duurzaam alternatief en Mobiliteit op maat vastgesteld. De kosten worden verrekend met de Reserve Mobiliteit.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2024 11:42:59 met de export van 10/18/2024 11:36:56